Proti gustu žádný dišputát, dalo by se zvolat po skončení závěrečného dne festivalu klasické hudby v rakouském Grafeneggu. Přinesl nevídanou atrakci – komplet pěti Beethovenových klavírních koncertů provedených v jednom dni a jedním interpretem, jenž se navíc zhostil i úlohy dirigenta.
Příznivci Beethovena mohli být nadšeni, vždyť tím interpretem byl intendant zdejšího festivalu a rakouská superstar klasické hudby Rudolf Buchbinder. A orchestr, řízený od klavíru Buchbinderem, byla slavná Vídeňská filharmonie.
Oba protagonisté, autor i interpret, jaksi samozřejmě patří k vídeňskému klasicismu, byť jsou v něm oba cizinci – německý rodák Beethoven pochází z Bonnu, rakouský klavírista se narodil v prosinci 1946 v Litoměřicích.
Nicméně právě Beethoven a také Mozart jsou ti, ke kterým to Rudolfa Buchbindera nejvíce táhne. Ostatně komplet klavírních koncertů Beethovena už Buchbinder s Vídeňskými filharmoniky nahrál na CD, v letně prozářeném Grafeneggu se tedy sešli staří známí.
V dopoledním bloku v místním auditoriu si Buchbinder s Vídeňskou filharmonií střihl prostřední koncerty, tedy druhý, čtvrtý a třetí, aby večer na pódiu pod širým nebem došlo na nejmladší první koncert, napsaný v letech 1793 až 1800, a ten závěrečný, vzniklý ve Vídni obsazené napoleonskými hordami v letech 1809 až 1810.
Zvláště na večerním koncertu bylo možné pochopit, jak velký stylový a hudebně-myšlenkový oblouk Beethoven během jediného desetiletí vykonal. Buchbinder je navíc virtuozní klavírista, schopný zahrát brilantním způsobem náročné party a přitom zvládat i dirigentskou pozici.
Jeho klavírní hra by se snad dala přirovnat k lehkému dortu se skvělou šlehačkou – je svého druhu kvintesencí toho, co si dokážeme představit pod pojmem „vídeňský“. Fantasticky se jeho hra pojí s Mozartem, referenční je v tomto smyslu komplet všech sedmadvaceti mozartovských koncertů s Buchbinderem jako klavíristou a dirigentem Vídeňských symfoniků.
A mozartovský post-rokokový duch se také výborně hodí k interpretaci 1. a 2. Beethovenova koncertu, které mají na Mozarta přímou návaznost, což Buchbinder skvěle předvedl v rozpáleném Grafeneggu.
Otevřenou otázkou ovšem zůstalo, zda lze buchbinderovským stylem interpretovat i zbylé tři koncerty. Byť zvláště v pomalých větách či sekvencích předvedl zjemnělou a myšlenkově závažnější koncepci, nedosáhl oné zvláštní intelektuální hloubavosti a citové závažnosti, na jakou jsme zvyklí u jiných interpretů.
S tím souvisí i zvolená tempa a práce s orchestrem. Také zde platí, že zatímco v prvních dvou koncertech se dvojrole klavírista-dirigent zcela osvědčila, v těch dalších Buchbinderova interpretace trochu zůstala v konzervativních či tradičních dimenzích, což mělo za následek menší plasticitu zvuku orchestru, zejména pokud šlo o dechovou sekci.
Dalo se ovšem předpokládat, že lehká vídeňská hra s Beethovenem má spoustu zastánců, a publikum také Buchbinderův mistrovský pětiboj ocenilo náležitým uznáním. Grafeneggský festival byl zakončen víc než důstojně a potvrdil svoji pozoruhodně vysokou programovou a interpretační úroveň.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist