Výstavu malíře a grafika Josefa Istlera, představitele surrealismu a později informelní malby, připravilo pražské Museum Kampa. Přehlídka začala v sobotu, otevřena bude do 15. ledna 2017.

Istler, který žil v letech 1919 až 2000, patřil k protagonistům evropského informelu. Podle Musea Kampa byl jedním z nejvýznamnějších českých malířů hlásících se k surrealismu.

Coby poslední aktivní člen Skupiny Ra se později věnoval abstraktní malbě a knižní ilustraci.

Výstava v Museu Kampa zahrnuje výběr obrazů a grafik ze soukromých sbírek i sbírek veřejných institucí z České republiky.

Informální umění či zkráceně informel byl hlavním evropským uměleckým směrem po druhé světové válce. Termín vyjadřoval absenci formy v tradičním smyslu. Díla syrové estetiky chtěla postihnout primární existenci člověka. Informel byl zjednodušeně řečeno výtvarným ekvivalentem existencialismu v literatuře a filozofii.

V Československu, po roce 1948 odříznutém od světového vývoje, se informel v závěru 50. let stal hlavní tendencí neoficiálního umění – byť se pro něj používal spíš termín strukturální abstrakce.

Informel měl bourat koncepty tradičního umění i kompozice, byl spontánní, iracionální a svobodný. Představoval protiklad přesného geometrického umění.

Výtvarníci vyznávající tento směr míchali vrstvy barvy s kousky omítky, rozdrceným mramorem, pískem i sádrou a vytvářeli dynamické vrstvy. Barevná hmota pak na plátně měla zobrazovat širokou škálu pocitů.

Josefa Istlera v rané tvorbě inspirovala válečná realita, již ztvárňoval do podoby ponurých výjevů s ruinami staveb a lidských přízraků v duchu surrealistické imaginace. Tehdy se formovala literárně-výtvarná Skupina Ra. Istler patřil k nejvýraznějším postavám jejího pražského okruhu.

V roce 1946 se uskutečnily jeho první samostatné výstavy, několik obrazů bylo zařazeno na přehlídku československého umění v Paříži. Istlerovy tehdejší práce zaujaly umělce budoucího mezinárodního seskupení CoBrA. Počátkem 50. let se Istler coby člen okruhu kolem Karla Teigeho podílel na přípravě samizdatových sborníků Znamení zvěrokruhu, Objekt I a II.

Ve svých pracích Istler zobrazoval aktuální atmosféru absurdity a metafyzické úzkosti.

Koncem 50. let se zabýval možnostmi abstraktní gestické malby, k tomuto výrazu se vracel i v 80. a 90. letech.

V první polovině 60. let Istler v malbách i grafikách vytvářel prostorové labyrinty subjektivních psychologických ponorů, se světelnými ohnisky kosmické dimenze, jak v úvodním textu k výstavě píše kurátorka Iva Mladičová.

Zájem o materiálové struktury měl Istler i během 70. let, v duchu tématu pojetí obrazu jako hmotného objektu. V roce 1989 se uskutečnila zatím poslední Istlerova retrospektivní výstava.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist