V umění někdy neplatí věková hranice, což český vizuální umělec Milan Grygar dokazuje na prahu své devadesátky. Respektive: vytvoří-li umělec takové dílo, které i po desetiletích od svého vzniku působí překvapivě, svěže a inovativně, lze s ním zacházet jako s právě vzniklými pracemi.
To se právě děje s Grygarovými díly v německém Karlsruhe, kde má umělec svoji reprezentativní výstavu v prestižním ZKM – světoznámém Centru pro kulturu a média. Vede ho rakouský kurátor a umělec Peter Weibel, jenž se nebojí experimentovat a ve své galerijní praxi nezapomíná ani na území postsovětské enklávy. Možná i proto, že sám se narodil za války v ukrajinské Oděse.
Grygarovu výstavu pro ZKM připravila v Německu usídlená kurátorka českého původu Noemi Smolik. Z pozice tady i tam chápe, že je potřeba představovat západnímu publiku výjimečné umělce, kteří své nadčasové dílo vytvořili navzdory stalinskému odříznutí od center umění.
Přitom Grygarovu pozici v Německu už Smolik měla usnadněnou díky loňské dvojexpozici Grygar/Cage v Ludwigově muzeu v Koblenzi, která zřetelně ukázala avantgardnost Grygarovy tvorby i v konfrontaci s takovým uměleckým objevitelem, jakým byl americký hudební skladatel a výtvarník John Cage.
Nynější výstava v Karlsruhe nese název Zvuk na papíře a zaměřuje se na Grygarovo klíčové období od poloviny 60. let po 70. léta.
Na řadě prací lze sledovat proces autorova myšlení od počátečních takzvaných akustických kreseb až po fotografické a filmové záznamy akcí s hmatovými a živými kresbami.
Milan Grygar po roce 1963 přestal vytvářet abstraktní obrazy. Po více než rok a půl trvajícím hledání zvukového ekvivalentu ke kresbě došel k poznání, jak využít specifický zvuk pera, které kreslí po povrchu papíru. K tomu si poznamenal: „Nabyl jsem jistoty, že ve světě panují souvztažnosti, zvuk je spojen s vizuálností a ani vizuálnost neexistuje bez akustického.“
Důležitým přínosem výstavy je nejen představení děl, která jsou například v majetku Stedelijk muzea v belgickém Gentu, kam Grygara v roce 1986 pozval proslulý kurátor Jan Hoet, ale také upozornění na umělecké spojenectví s německým hudebním skladatelem Erhardem Kakoschkou.
Milan Grygar
Zvuk na papíru
ZKM Karlsruhe, Německo
výstava potrvá do 30. října
S ním Grygar spolupracoval v letech 1970 až 1981 a výsledkem byla řada hudebních provedení podle kresebných Grygarových partitur.
Propojení zvuku, hudby a kresby je jakýmsi prostorovým gesamtkunstwerkem – škoda, že autoři výstavy v Karlsruhe nevyužili prostoru několikaposchoďové haly, který má ZKM k dispozici, a spokojili se s tradičním výstavním prostorem.
I tak je ale Grygarovo zapojení do výstavního programu této instituce, naplněné většinou videi či instalacemi s využitím výstřelků moderní techniky, velkým zadostiučiněním pro tvůrce. Zvlášť takového, který svým analogovým dílem překračuje digitální rozměry.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist