Na jeho kameru spoléhali Jean-Luc Godard či Francoise Truffaut – velcí režiséři nové vlny, která na počátku šedesátých let proslavila francouzskou kinematografii. Kameraman Raoul Coutard zemřel toto úterý ve věku dvaadevadesáti let.
Původně se Coutard živil jako fotoreportér. Své snímky z války v Indočíně publikoval v předních magazínech jako Paris Match nebo Look.
Pak jej oslovil režisér Pierre Schoendoerffer, rovněž zaujatý vietnamským konfliktem. Coutard nabídku přijal a domníval se, že má během natáčení filmu Ďáblův průsmyk na place fotografovat. Za kamerou do té doby nikdy nestál, přesto nakonec snímek, který měl premiéru v roce 1958, natočil.
Následně se v 50. a 60. letech coby kameraman podílel na nejslavnějších dílech nové vlny, například na Godardových filmech U konce s dechem, Žena je žena či Žít svůj život a Truffautových snímcích Střílejte na pianistu, Jules a Jim či Hebká kůže.
Kromě předních tvůrců nové vlny Coutard spolupracoval i s dalšími známými režiséry, například s Jacquesem Demym či Costou-Gavrasem. Za svůj život se podílel na vzniku více než sedmdesáti filmů.
Coutard se narodil v roce 1924 v Paříži. Zemřel v úterý po dlouhé nemoci v nemocnici nedaleko Bayonne na jihozápadě Francie, kde v posledních letech žil.
Za svou práci Coutard obdržel mnoho cen, v roce 1978 například Césara za nejlepší kameru. Několikrát ho ocenili i na mezinárodním filmovém festivalu v Cannes.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist