Slavný román Jane Austenové zvaný Pýcha a předsudek ožije na jevišti historické budovy Národního divadla v Praze.

V dramatizaci a režii Daniela Špinara bude mít premiéru koncem tohoto týdne, ve čtvrtek a v pátek 24. a 25. listopadu. Dvě reprízy proběhnou ještě před Vánoci – ve dnech 4. a 19. prosince.

Projekt se uskutečnil se svolením austenovské překladatelky Evy Kondrysové, která krátce po premiéře oslaví devadesátiny.

"První uvedení Jane Austenové v Národním divadle můžeme vnímat jako několikeré uvedení do síně slávy – pro famózní autorku i její českou tlumočnici," řekl dramaturg činohry Milan Šotek.

V hlavních rolích se objeví Magdaléna Borová, Lucie Juřičková, Jana Stryková, Iva Janžurová, Jana Preissová, David Prachař, Pavel Batěk, Patrik Děrgel a Jiří Suchý z Tábora.

Příběh z anglického venkova líčí rodinné vztahy a úsměvně pojednává i ústřední problém – jak co nejrychleji a nejelegantněji provdat všechny dcery. Bennetovi jich mají pět, takže paní Bennetová věnuje společenským vztahům v okolí mimořádnou pozornost.

Strnulou atmosféru rozvíří pohledný pan Bingley, nápadník k pohledání, jehož jedinou vadou je jeho přítel – zachmuřený, záhadný a štiplavý pan Darcy.

O scénickém a dramatickém potenciálu románů moderní anglické autorky Austenové svědčí četné filmové adaptace. Pýcha a předsudek byla naposled zfilmována v roce 2005 s hvězdným obsazením Keiry Knightleyové, Judi Denchové či Donalda Sutherlanda.

Austenová se narodila v hrabství Hampshire v rodině anglikánského reverenda. Měla šest bratrů a starší sestru. Činorodá, všestranně spokojená rodina obývala zchátralou faru spolu s několika žáky ze školy, kterou Austenovi zřídili. Otec s žáky vzdělával také své syny a malá Jane díky osvíceným rodičům získala vzdělání kvalitnější než ostatní ženy v její době.

Nadaná dívka se učila i sama a spontánně, četla všechno a dychtivě. Poté, co byla uvedena do společnosti, vedla až do smrti život, který se skládal z plesů a návštěv známých, čas od času pobytu v Londýně.

Hrdinky Jane Austenové většinou řeší možnost či nemožnost dosáhnout společensky vhodného sňatku. Pro tehdejší ženu ze středních a vyšších vrstev to byl jediný způsob, jak získat sociální jistoty a udržet si společenské uznání.

"Téměř ve všech scénách se vyskytují ženy. Zřejmě proto, že autorka nevěděla, jak muži mluví v jejich nepřítomnosti," dodala dramaturgyně inscenace Ilona Smejkalová.

„Bylo by krátkozraké vnímat její romány jen jako výsměch lidským pošetilostem. Na svou dobu přinášejí i výrazné mravní poslání – arogantní postavy se znemožní, chamtivci neuspějí, bídáky stihne odplata a manželství pro peníze skončí nešťastně," doplnila Smejkalová.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist