Žena jménem Marianne, symbol francouzské revoluce, sedí na lavičce v muzeu a říká „Volnost, rovnost, bratrství.“ Těsně vedle ní sedí Napoleon a opakuje: „To vše jsem já.“ Oba při tom hledí na obraz Mony Lisy, na její potutelný úsměv.
Ruský režisér Alexander Sokurov ve svém nejnovějším snímku Frankofonie, který se právě hraje v kinech, do francouzského muzea Louvre nevměstnal jen Marianne, Napoleona či nacistické okupanty, ale vlastně celou Evropu a její dějiny.
Není to nákladný kostýmní film natočený v jediném záběru jako Sokurovova Ruská archa z roku 2002, v níž režisér ke zkoumání ruské historie využil prostor petrohradské Ermitáže a jejích uměleckých děl.
Sokurovovým novým dílem na pomezí eseje a dokumentu však kromě hlasu samotného tvůrce též provází celá plejáda obrazů. Těch, které visí na stěnách Louvru, těch, které pocházejí z filmových archivů, i těch, které Sokurov sám natočil.
I ty hrané a nově natočené však vypadají, jako kdyby vzešly z hlubin historie. A přitom všechny tak naléhavě hovoří k dnešku.
Když se v roce 1940 ocitla Francie v rukou nacistů, německý hrabě Franz Wollf-Metternich byl pověřen nalezením vzácných děl, vyklizených z Louvru a poschovávaných různě po zemi. Tehdy vedl dlouhé hovory s ředitelem muzea Jacquesem Jaujardem.
Sokurov do centra své filmové koláže umístil jejich setkání jako symbol, jak umění a kultura mohou překonat politické neshody. Ale též jako o něco méně idealistický symbol politických kompromisů.
Sám režisér slovně přibližuje osudy i budoucnost obou dvou, ale také na své postavy, případně na zabírané obrazy či fotografie, přímo promlouvá z ticha své pracovny. Vytváří jakýsi netradiční druh živoucího, proměnlivého portrétu.
Děje se tak na pozadí úvodních úvah o tom, že evropanství je celé vtěleno v povaze portrétu, že posedlost výtvarnými vyobrazeními nás samých není kulturně univerzální věc. Pozvolna, jako ve snu se odvíjí toto Sokurovovo lyricko-epické pásmo obrazů a vět, v němž se obřími chodbami Louvru prohání Marianne v letištním vozítku, v němž Napoleon těmi chodbami bloudí ve snaze najít a všem ukázat svůj vlastní portrét a v němž se o velkých tématech umění, politiky a dějin mluví zasněně, s humorem i se závažným zanícením v hlase.
Režisér v jedné chvíli probouzí ze spánku Puškina, jindy zase Tolstého, se slovy „Je čas vstávat.“ Kamera při tom hledí na jejich smrtelná lože a jde o výjevy zdánlivě bez kontextu. Ale naléhavost se v nich mísí s nadhledem a ironií, a tak jako v každé dobré poemě se v Sokurovově filmu podobné motivy a obrazy opakují, variují, vrství na sebe a vzájemně se obohacují.
Mrtvoly velkého básníka a romanopisce tak upozorňují například na to, že za zdmi Louvru a za hranicemi Evropy leží tak vzdálené a přitom tak blízké Rusko, se vší svou melancholií, ale i nacionalismem - o Rusku se ve filmu prakticky nemluví, ale přítomno je neustále.
Ačkoli se ruský tvůrce nejvíce soustředí na onu krátkou nacistickou epizodu z bohaté historie Louvru, vedle debat dvou milovníků umění Wollf-Metternicha s Jaujardem u kávy a cigaret neustále probíhá dialog mnohem širší.
Účastní se ho Marianne, symbol revolučních ideálů, Napoleon, symbol imperiálních ambic, i veškeré obrazy z jedné z nejslavnějších světových obrazáren.
Frankofonie
Režie: Alexandr Sokurov
Film Europe, česká distribuční premiéra: 24. listopadu
Ona samotná je připodobněna k nákladní lodi v rozbouřených vodách, s jejímž kapitánem v jedné z filmových linií režisér přes Skype rozmlouvá.
Sokurov plně využil vzácné možnosti „obsadit“ se svým štábem Louvre, byť tentokrát coby filmový esejista a nikoli režisér hraného filmu ve velké míře spoléhá na svůj vlastní hlas.
Na rozdíl od spousty čistě dokumentárních snímků však nejde o pouhý faktografický komentář, ale o jeden z mnoha rovnoprávných a místy velmi hravých či poetických „hlasů“ díla.
Mezi řečí autora, fotografiemi, malbami a filmovými obrazy – ať už archivními či těmi hranými, opatřenými archivním „puncem“ – tu panuje naprostá volnost, rovnost i bratrství.
Odpověď na otázku, co povaha těchto obrazů říká o Evropě a temných stínech její minulosti i současnosti, už však nelze shrnout do jediné věty.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist