Kniha historika Petra Koury nazvaná Swingaři a potápky v protektorátní noci popisuje swing jako způsob, jímž mládež kladla odpor nacistické okupaci a ideologii.
V publikaci s podtitulem Česká swingová mládež a její hořkej svět autor analyzuje nejen samotné projevy tuzemské swingové subkultury jako oblečení, účes nebo jazyk. Věnuje se též obdobným subkulturám ve Spojených státech, Francii, Německu nebo v Rakousku.
"Je to první dílo, které se zasvěceně a se sympatií věnuje fenoménu, jenž byl za nacistické okupace a později v lidové demokracii jedním z nejzajímavějších a nejneprozkoumanějších výrazů odporu k ideologickým režimům v Evropě," napsal v předmluvě k objemné publikaci vznikající mnoho let Josef Škvorecký.
Spisovatel, který zemřel v roce 2012 v Torontu, jazzovou mládež popsal ve své knize Zbabělci. Slovní spojení "hořkej svět" použité Kourou v podtitulu pak pochází ze stejnojmenné sbírky povídek Škvoreckého.
Výraz "protektorátní noc" v titulu svazku má podle autora dva významy. "Jednak se tím míní, že swingaři žili nočním životem a že swingová hudba byla provozována ve večerních hodinách. Ale zároveň jsem tím názvem chtěl vyjádřit, že období, ve kterém se to děje, je pod příkrovem noci, represe, války," uvedl v rozhovoru pro Český rozhlas Koura.
Petr Koura
Swingaři a potápky v protektorátní noci
2016, Academia, 924 stran, 595 korun
Kniha doplněná bohatým obrazovým materiálem popisuje výstřední tanečníky swingu z doby druhé světové války nazývané "potápky" a "bedly".
Ukazuje, že jejich generační vzpoura položila základy podobných subkultur, jako byli v pozdějším období rokenroloví "páskové" či bigbítové "máničky".
Koura na druhou stranu sleduje i historii odporu většinové společnosti vůči takzvaným výstředním tancům. Zkoumá také vztah nacismu k jazzové hudbě a pronásledování jazzových hudebníků a swingových fanoušků v hitlerovském Německu. Mimo jiné pátrá po tom, proč nacisté swingové výstřednosti v protektorátu tolerovali více než v samotném Německu.
Historik a politolog Koura v rozhovorech mimo jiné vyvrací mýtus, že jazzová a swingová hudba byla v době protektorátu zakázána. Poukazuje při tom na píseň Inky Zemánková Má láska je jazz z roku 1941, která byla nejen nahrána, ale pod tímto názvem vyšla i tiskem.
Tolerance však neplatila pro výstřednosti mládeže a zejména tanec, který protektorátní režim zakázal.
Petr Koura, narozený roku 1978, v současné době působí na Katedře dějin a didaktiky dějepisu Pedagogické fakulty UK v Praze. Zabývá se českými dějinami 20. století, zejména obdobím nacistické okupace Čech a Moravy.
Zemřel český swingař Jiří Traxler, Jaroslav Ježek ho považoval za svého následovníka - čtěte ZDE
Nekrolog: Lubomír Dorůžka otevíral českému jazzu dveře do zahraničí - čtěte ZDE
Dorůžkův dopis Salivarové k osmdesátinám. Přál jí sílu k dalšímu psaní - čtěte ZDE
Tady Škvorecký omylem přeložil čínskou hymnu, vzpomínal u pamětní desky Dorůžka - čtěte ZDE
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist