Ponurý a erotický film dánského režiséra Larse von Triera z roku 1996 nazvaný Prolomit vlny se stal moderní klasikou žánru mimo jiné díky svobodě, s jakou jej divák může interpretovat. Jednají protagonisté snímku opravdu s nejlepšími úmysly? Nebo jsou nepoctiví? A sejde na tom vůbec?

Tyto otázky nyní klade také operní adaptace, kterou zkomponovala šestatřicetiletá americká skladatelka Missy Mazzoli. Jak píše agentura AFP, když se na Mazzoli obrátil libretista Royce Vavrek s nápadem adaptovat Trierovo dílo, skladatelka zaváhala.

„Říkala jsem si, že je to tak dokonalý film, až mi přišlo škoda se v něm babrat,“ říká Mazzoli. „Ale jak jsem nad tím pak přemýšlela, začala jsem slyšet hudební svět, který pocitovému vyznění filmu dodával nový rozměr.“

Opera Prolomit vlny (Breaking the Waves) měla premiéru v září v operním domě ve Philadelphii, kde byla Missy Mazzoli rezidenční skladatelkou. Nyní dílo podruhé zinscenoval newyorský festival experimentální opery Prototype. Ten začal minulý čtvrtek.

Film Prolomit vlny se odehrává na skotské Vysočině a vypráví o psychicky sužované a sexuálně deprivované Bess, která se vdá za těžaře Jana. Ten však na naftařské plošině v Severním moři utrpí zranění a dál už s manželkou nemůže spát. Přiměje proto Bess, aby si našla jiné milence. To v místní silně křesťanské vesnici vzbudí pozdvižení.

„Von Trier se ptá, co znamená být dobrým člověkem, když má o tom každý v komunitě jinou představu,“ tvrdí skladatelka. „To je zvlášť pro ženu velice povědomý pocit,“ dodává.

Během jedenadvaceti let, které od premiéry filmu uplynuly, se diváci ptali, proč Jan svoji ženu přiměl k mimomanželským stykům. Dělal to, protože pro ni chtěl to nejlepší? Nebo chtěl ukojit vlastní chtíč? Případně manželku zranit?

Dnes již nežijící filmový kritik Roger Ebert, jenž Prolomit vlny označil za jeden z deseti nejlepších filmů 90. let, tvrdil, že na Janově motivaci nesejde. Důležité podle něj je, že Bess se manželovým přáním cítí zavázána.

Skladatelka Missy Mazzoli je přesvědčena, že Janova láska k Bess je čistá. Operní adaptace díla sice připouští oba výklady, Mazzoli si prý ale tento spor potřebovala ujasnit, aby mohla složit odpovídající hudbu.

Svoji operu začíná melodickou milostnou písní mezi Bess, kterou zpívá sopranistka Kiera Duffyová, a Janem, jehož v newyorské inscenaci ztělesnil barytonista John Moore.

„Snažila jsem se ze šťastných okamžiků vytěžit co nejvíc, protože v tom příběhu je jich tak málo,“ podotýká autorka.

Ta s libretistou Vavrekem navštívila skotský ostrov Skye, aby si tu nahrála výslovnost místních obyvatel, zaznamenala slang, jímž hovoří, a také aby vstřebala krajinu – skalní výčnělky, vysoké útesy a vlny, které se o ně lámou. Přitom nedaleko od výhružných útesů se nacházejí poklidné louky, kde se pasou jehňata.

„To, jak jsou si tyto výjevy blízko, mě zarazilo a bylo to pro mě velkou inspirací,“ říká skladatelka, na kterou prý ostrov Skye působil jako místo „velmi hlučné, přestože zároveň tiché“.

Skotskou kulisu Mazzoli do své opery dostala zprostředkovaně – zvuk místních dud v dílu napodobují hoboje a smyčce, zatímco postavy své repliky předzpívávají sboru podobně jako ve skotském kostele.

Filmař Lars von Trier, jeden z představitelů hnutí Dogme 95, ve filmu Prolomit vlny hudbu takřka nepoužil, zněla tu naprosto minimálně. „Ve snímku nejsou zvuky, které by vám napověděly, co máte cítit,“ tvrdí Missy Mazzoli. „Díky tomu jsem v opeře mohla vytvořit hudební podtext, naznačit jím psychické rozpoložení protagonistů.“

Von Trier vznik opery odsouhlasil, sám se ale v projektu neangažoval. A protože filmař je proslulý svým strachem z létání, na newyorskou inscenaci se ani nepřiletí podívat. Missy Mazzoli nicméně naznačuje, že probíhají jednání o uvedení jejího díla také na jiných kontinentech než v USA.

Agentura AFP dodává, že i mezi Missy Mazzoli a libretistou Vavrekem panovaly neshody v tom, co v příběhu motivuje postavu Jana. „Ten příběh je tak silný právě díky tomu, kolika způsoby jej můžete vykládat,“ tvrdí autorka. „Ať už se vám líbí, nebo ne, když půjdete z kina nebo z opery, budete o tom díle mluvit,“ dodává.