Americká sopranistka Renée Flemingová vydala nové album zvané Distant Light, na němž zpívá dílo moderního amerického skladatele Samuela Barbera, Švéda Anderse Hillborga a překvapivě také kompozice Islanďanky Björk.

Flemingová, která 14. února oslaví 58. narozeniny, tento měsíc v Londýně účinkuje ve Straussově Růžovém kavalírovi. Na jaře si tutéž roli Marschallin zopakuje v newyorské Metropolitní opeře. Mohla by to být její poslední běžná pěvecká úloha, píše agentura AP.

„Nenašla jsem mnoho rolí, které by mi přišly patřičné, protože můj hlas se neprohloubil ani není více dramatický,“ říká Flemingová. „Tohle bude má poslední Marschallin,“ avizuje, přestože dodává, že se z operního světa ještě nehodlá stahovat.

Její nové, seversky laděné album Distant Light začíná Barberovou skladbou Knoxville: Summer of 1915. Američan ji složil roku 1948 na text básníka a spisovatele Jamese Ageeho.

Podle agentury AP skladbu na desce vhodně doplňuje dvacetiminutový cyklus čtyř písní The Strand Settings od Anderse Hillborga. Ten Flemingová zpívala na světové premiéře v New Yorku roku 2013.

Jednotlivé písně se odehrávají na různých místech – na zápraží během letního večera, na střeše domu nedaleko moře za hvězdné noci či na zastávce autobusu, kde bzučí včely. Skladbám to dodává atmosféru.

Autor skladby Hillborg úzce spolupracuje s Královskou filharmonií ve švédském Stockholmu. S tou také Flemingová album vloni v únoru natočila pod taktovkou dirigenta Sakariho Orama, tedy následníka Jiřího Bělohlávka v orchestru BBC Symphony.

„Už jsem natočila veškerý svůj standardní repertoár, proto mi ve vydavatelství Decca nabídli, abych se pustila do Barbera. Překvapilo mě to, protože jeho symfonická díla nejsou zrovna rozhlasové hity,“ říká pěvkyně, která se nové hudbě prý chce věnovat čím dál víc.

Od Islanďanky Björk si na desku půjčila tři skladby zvané Virus, Joga a All Is Full of Love. Všechny pro ni upravil švédský aranžér Hans Ek.

Při natáčení těchto písní měla Flemingová mikrofon blíž u úst, čímž docílila současnějšího zvuku. V poslední skladbě pěvkyně dokonce uměle navrstvila dva vokály na sebe. „Popoví umělci to dělají běžně. Dlouho jsem si to chtěla zkusit,“ říká.

Skladby od Björk si prý Flemingová vybrala pro jejich práci s jazykem a aranžmá. „Obecně hledám modernější repertoár, který by zajímal publikum,“ vysvětlila pěvkyně, která stejně jako Björk v minulosti obdržela švédskou hudební cenu Polar Music Prize.

Flemingová je jednou z nejznámějších světových pěvkyň, proniká ale také do „mainstreamu“. Ve finále Světové série, tedy play-off americké baseballové ligy, roku 2003 zpívala americkou hymnu. Totéž učinila roku 2014 na Super Bowlu neboli finále amerického fotbalu, které je nejsledovanější sportovní událostí v USA.

Kromě toho Flemingová roku 2005 vydala jazzové album Haunted Hart s kytaristou Billem Frisellem a klavíristou Fredem Herschem.

Pěvkyně se dlouhodobě zajímá o rovnoprávnost žen. „Když jsem na turné a občas mi někdo uspořádá soukromou prohlídku muzea či výstavy, vždy se ptám, kolik je tam zastoupeno žen. Někdy se z toho průvodci snaží vykroutit, jindy hrdě prohlásí, že pracují na tom, aby situaci zlepšili,“ vypráví. „Přesto stačí se podívat třeba na Wall Street, aby vám bylo jasné, že zdaleka ne ve všech světech ještě ženy tvoří polovinu populace.“

Flemingová se roku 2010 po své zesnulé přítelkyni Beverly Sillsové stala viceprezidentkou a tvůrčí konzultantkou Lyrické opery v Chicagu. Tady se zasadila například o uvedení opery Bel Canto skladatele Jimmyho Lópeze, která vychází ze stejnojmenného románu spisovatelky Ann Patchettové. Americká televize PBS tento pátek 13. ledna odvysílá záznam inscenace.

Vloni v březnu se Flemingová stala také uměleckou partnerkou Kennedyho centra ve Washingtonu. Dříve prý přemýšlela o tom, že by se jednou ujala řízení nějakého operního domu. „Nikdy neříkám nikdy, ale asi jsem užitečnější v tom, co dělám teď, než kdybych se zaměřila na jinou činnost,“ říká dnes.

Vloni v listopadu pěvkyně ve světové premiéře uvedla písňový cyklus Letters from Georgia skladatele Kevina Putse. Ten roku 2012 obdržel Pulitzerovu cenu za hudbu. Písně vycházejí z dopisů, které americká výtvarnice Georgia O'Keeffeová adresovala svému manželi, fotografovi Alfredu Stieglitzovi, a fotografce Anitě Pollitzerové. „Ještě na tom díle stále pracujeme,“ avizuje Flemingová, aniž by byla konkrétnější.

A o svých plánech do budoucna podle agentury AP dodává: „Lidé chtějí slyšet něco nového. Novota je klíčem ke štěstí.“