Především všudypřítomný policejní teror chce v příběhu Pucciniho opery Tosca zdůraznit nová inscenace pražského Národního divadla, která měla premiéru v sobotu. Až na dřeň dramatu se však inscenátoři nedostali.

Tosca by především neměla vyprávět o totalitní mašinérii, i když policejní prezident Scarpia už byl v mnoha jiných a zdařilejších nastudováních vykreslen jako všemocný, nebezpečný, podlý i odporný zloduch.

O tomto muži, který ďábelsky postupuje za svými cíli, však krystalicky veristická opera být nemá. Měla by především přinést příběh tragického konce jedné lásky. A právě tomu se hostující francouzský režisér Arnaud Bernard ve své snaze po originálním přístupu neomylně vyhnul.

Vášnivý a hluboce dojemný příběh malíře Cavaradossiho a zpěvačky Toscy – jejíž žárlivost Scarpia zneužije při stíhání pokrokově smýšlejícího politického protivníka režimu a šikovně přitom přiživí i vlastní chtíč – se tentokrát zcela rozplývá. Ztrácí se pod nánosem detailně, ale zbytečně rozehrávaných pantomimických scének z provozu a ruchu policejního ústředí, nových a nových povelů, pokynů a pseudoakcí.

Ve stejných kulisách se nepodařeně odehrává i oslavné Te Deum. Podle libreta má zaznívat v chrámu – právě tam by naplno a otřesně odhalilo Scarpiovo pokrytectví. V nové inscenaci je ale doprovázeno výslechem zadrženého pěveckého sboru.

Neustálé posílání uniformovaných i tajných policistů za jakýmisi úkoly vrcholí podivným katalogizováním a odvážením sbírky obrazů a před finále pak nesmyslnou manipulací s obrovským plátnem, na němž je vyobrazeno panorama Říma a Andělského hradu.

Všechny nově vynalezené dějové momenty, historicky situované do dvacátých let minulého století – třebaže se v opeře zpívá o Napoleonovi –, vyznívají realisticky. Nefungují, jak by mohly, pokud by byly nastaveny jinak. Nepovyšují divadelní příběh k mrazivému nadčasovému zevšeobecnění.

Toscu nastudoval a také při druhé premiéře v neděli řídil dirigent Andreas Sebastian Weiser. Pokud má být tentokrát Pucciniho opera spíš podobenstvím o policejním státě a marnosti jednotlivých vzpour proti němu – a ne o dvojité tragédii na pozadí nelidské doby –, pak je asi věcnější, nijak vyhrocovaný a nepříliš drásavý tón hudebního nastudování na místě.

Ostatně nikdo ze tří hlavních protagonistů nedělního představení – sólistka pražské opery Anda-Louise Bogza i hostující Valter Borin a Francesco Landolfi – nedokázal vybudit skutečně mimořádné emoce.

Představitelka titulní role je pro ni sice hlasově přiměřeně vybavena, ale režisér ji nevedl inspirativně, a to ani ve vrcholné scéně, kdy se jí podaří Scarpiu zabít. A když pololeže očividně marně hledala nějakou přijatelně pohodlnou polohu pro nohy, nevyšel jí přesvědčivě jevištně ani láskyplný okamžik s Cavaradossim.

Italský tenorista Borin má menší a ne zcela vyrovnaný hlas, ale Cavaradossiho v základním obrysu zahrál.

Opera

Giacomo Puccini: Tosca
Hudební nastudování: Andreas Sebastian Weiser
Režie: Arnaud Bernard
Národní divadlo, Praha
Premiéry: 28. a 29. ledna, nejbližší reprízy 3. února a dále 4. a 17. března

Ani italskému barytonistovi Landolfimu režisér příliš nepomohl – učinil z něho figuru tak trochu operetní. V jinak pěkném ušlechtilém hlase mu pro veskrze negativní postavu chybí víc charakterizačních odstínů.

Scarpia vítězí i po smrti. Zmučený, ale nezlomený Cavaradossi, hrdina jen shodou okolností, je zastřelen doopravdy a ne naoko, jak tyran Tosce pod podmínkou sexuální protislužby lživě a proradně slíbil.

Zoufalá Tosca nemá proč žít. Přes teatrální gesta Scarpiových policistů, obracejících v předstihu zraky vzhůru a vzpínajících tím směrem návodně ruce, se inscenátorům podařilo v samém závěru přichystat překvapení. Sebevražedný skok Toscy z Andělského hradu znázornili naturalisticky a nečekaným způsobem. Celou svou předchozí práci na opeře, kdy je fantazie zavedla až na scestí, tím nicméně už nezachránili.

Nová Tosca v Národním divadle, zařazená na repertoár s orchestrem a sborem Státní opery, tak ideální zážitek nenabízí.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist