Světová premiéra Symfonie č. 6 zvané Chvála stvoření od skladatele Pavla Zemka Nováka dala v pondělí večer v Rudolfinu zabrat interpretům i publiku. A nezůstala v tom sama – kantáta mladého Clauda Debussyho La damoiselle élue, která byla dále na programu, se takřka nehraje a svým způsobem šlo o další premiéru téměř pro všechny zúčastněné. Balet Igora Stravinského Petruška sice patří k osvědčeným skladbám, ale jeho náročnost se tím nijak nesnižuje.
Jestli něco spojuje jednohlasou skladbu Pavla Zemka Nováka, melancholii Clauda Debussyho a divoké hudební vrstvy Igora Stravinského, je to důraz na rytmus a zvuk. Navzdory značné stylové odlišnosti jednotlivých děl tak přece jen vznikl kompaktní hudební celek. Jeho provázanou různorodost ještě podtrhlo hudební nastudování dirigenta Tomáše Braunera a výkon Symfonického orchestru Českého rozhlasu.
Zemkova jednohlasá vokální symfonie svým stylem sváděla k energickému a přímočarému provedení, k němuž Tomáš Brauner také orchestr vedl.
Rychlá tempa hnala skladbu vpřed a nenechávala ji oddychnout. V komplikovaných melodických zákrutech se akustika Rudolfina postarala o vznik nečekaných souzvuků, ačkoliv autor v partituře prakticky žádné nepředepisuje. Táhlejší místa připomínala jistě ne náhodou gregoriánský chorál.
Recenze: Skladatel Zemek Novák svoji šestou symfonii obohatil o velikonoční klapačky a ministrantské zvonky
Orchestr hrál přesvědčivě – vytvářel zvukovou masu, jejíž proměnlivý objem nikdy neztrácel na intenzitě. Vynikající byly bicí nástroje obohacené o velikonoční klapačky a ministrantské zvonky používané při bohoslužbách.
Text Chvalozpěvu stvoření svatého Františka z Assisi kombinuje bezprostřední radost a prostotu s hlubokým duchovním prožitkem. Tvoří se Zemkovou hudbou jednotný celek, jehož části se vzájemně umocňují. Posluchači z toho bohužel neměli takřka nic, protože Pražskému filharmonickému sboru nebylo rozumět ani slovo a o mnoho lépe na tom nebyly ani členky sboru v krátkých sólech.
Text skladby navíc nebyl uvedený ani v programu, podobně jako u následující skladby Clauda Debussyho. Symfonický orchestr Českého rozhlasu dosahuje v interpretaci soudobé a neoposlouchané hudby velmi dobrých výsledků, ale pokud si na ni mají posluchači zvyknout, měli by dostat navíc i perfektní servis. Komplexní a zasvěcené programy k němu bezesporu patří.
Claude Debussy složil svoji kantátu La damoiselle élue v okouzlení poezií francouzských symbolistů a hudbou Richarda Wagnera. Ještě to nebyl ten „pravý“ Debussy, s jehož jménem se posluchači vybaví opera Pelléas a Melisanda nebo Preludium k Faunovu odpoledni, které kdysi definovalo hudební impresionismus. V roce 1888, kdy skladbu dokončil, měl Debussy svá erbovní díla ještě před sebou.
Text Danta Gabriela Rossetiho o „blahoslavené“ dívce vypráví o mladé ženě, která po smrti sleduje z nebe svého milence. Připomíná trošku Poeova Havrana naruby, ale atmosféra Debussyho zhudebnění neděsí ani netýrá. Vytváří svět melanchole a smutku, z něhož sice není úniku, ale člověku se z něj vlastně ani vymanit nechce.
Orchestru i sboru se podařilo vytvořit měkký zvukový prostor – obklopující, omamný a především bezvadně stylový. Debussyho kantáta zapůsobila jako jemná mezihra mezi dvěma přívaly duchovní a lidové energie.
Sopranistka Lucie Silkenová a mezzosopranistka Kateřina Jalovcová zvládly velmi obtížné sólové party solidně, ale výsledek ani tak nezněl francouzsky. Dařilo se jim plynulé vázání textu, ale foneticky byly pořád jednou nohou v Čechách.
Igor Stravinskij a jeho balet Petruška dostali díky skladbě programu úlohu známého díla, které završí koncert. Ačkoliv balet na motivy ruské lidové hry patří k jednoznačně etablovaným skladbám, rozhodně se nejedná o věc, kterou by orchestrální hráči prostě znali, kdykoliv ji vylovili z paměti a zahráli na požádání. Dramatický účinek a melodické bohatství, až marnotratnost Petrušky zjednodušují život především posluchačům.
Symfonický orchestr Českého rozhlasu ale provedl Petrušku energicky a především se mu potřetí během večera podařilo vklouznout přesvědčivě do stylu kompozice a vtáhnout do jejího světa i publikum.
Recenze: Skladatel Zemek Novák svoji šestou symfonii obohatil o velikonoční klapačky a ministrantské zvonky
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist