Nový film nazvaný Final Portrait naznačuje, jakou psychickou i fyzickou zátěž představovalo pózování jednomu z největších malířů 20. století.

Snímek režiséra Stanleyho Tucciho vznikl podle životopisné knihy Jamese Lorda nazvané A Giacometti Portrait. Ta nabízí vzhled do chaotického života švýcarského malíře a sochaře Alberta Giacomettiho v Paříži 60. let minulého století.

Do francouzské metropole za Giacomettim roku 1964 přijel Lord, americký spisovatel a milovník umění, jejž měl malíř ztvárnit.

Práce měla trvat několik dnů, nakonec ale zabrala týdny a mimo jiné odhalila Giacomettiho chaotický způsob života. Malíř s Lordem během práce hovořil o frustraci i absurditách, které zažívá.

Herec a režisér Tucci svůj snímek Final Portrait nyní představil na filmovém festivalu Berlinale, premiéru zde měl mimo soutěž.

Natočit film trvalo ještě déle, než když Giacometti maloval Lorda, prohlásil Tucci.

"Chtěl jsem ten film udělat už dávno. Když jsem konečně dostal odvahu a napsal jsem Lordovi, odpověděl mi: Ne, to byste točit neměl, to nikdo nezvládne. Tak jsem mu napsal ještě jednou a vysvětlil jsem, jak by film vypadal. Na to už mi navrhl setkání," popsal Tucci.

Společný přítel nakonec Lorda přesvědčil, aby dal Tuccimu při natáčení volnost. "Poskytl mi tedy práva na zfilmování knihy. Pár let trvalo napsat scénář a zhruba deset let jsem na film sháněl peníze," řekl Tucci.

Ten je nejspokojenější s výkonem představitele hlavní role Geoffreyho Rushe, jejž prý při natáčení povzbuzoval k herecké improvizaci.

Ve slabě nasvíceném studiu, kde film vznikal, Rush občas zničehonic zaklel či zavtipkoval. Ostatním tím zvedal náladu.

Mohla to také být snaha polidštit obtížnou postavu. Giacometti uměl být krutý, například ke své manželce, místo níž dával v osobním životě přednost prostitutce.

"Dle všeho se nikdy nechtěl oženit a asi to neměl dělat, protože bylo hrozné, jak manželku týral," doplnil Tucci v rozhovoru pro server Variety.com.

Podle filmaře uměl být Giacometti zábavný i společenský. Když ale došlo na tvorbu, zvážněl. Také jeho humor byl zvlášť temný – což podle Tucciho vysvětluje, proč si Giacometti natolik porozuměl s dramatikem Samuelem Beckettem.

"Jejich díla i jejich humor se nesly v podobném duchu," míní Tucci.

Armie Hammer ve filmu Final Portrait ztvárnil Lorda, který si občas povzdechne, že Giacometti jeho portrét nikdy nedokončí. Vždy, když už má malbu hotovou, tak ji vezme, zničí a začíná odznova.

Sám herec Hammer má za sebou čtyři týdny natáčení, během nichž jen seděl na židli, zatímco ho Rush maloval. Příjemné to prý nebylo.

"Ale sedět na židli naproti Geoffreymu Rushovi a pozorovat, jak se z něj stává Alberto Giacometti, zrovna z něj, kterého jsem obdivoval od chvíle, kdy jsem sám začal hrát, bylo výjimečné," dodal Hammer.

Stanley Tucci v předchozích snímcích, které natočil, také sám účinkoval. Tentokrát udělal výjimku, před kamerou se neobjevuje.

V rozhovoru pro Variety vysvětlil, že hrát a zároveň natáčet je pro něj příliš rozptylující.

"Chtěl jsem hrát Giacomettiho, ale bylo by to moc. Potřeboval jsem od toho mít odstup, vidět ten film zdálky," dodal.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist