Dokumentární film o německém konceptuálním umělci Josephu Beuysovi při světové premiéře v Berlíně uhranul diváky. Snímek vykresluje Beuyse jako tvůrčí osobnost, provokatéra a vtipálka, který s chutí zpochybňoval tradiční uvažování o umění, politice a penězích.
Snímek oceňovaného režiséra Andrese Veiela ukazuje rozporuplnou cestu muže, jenž dobrovolně vstoupil do Hitlerjugend a bojoval ve druhé světové válce. Poté se stal jedním z nejexperimentálnějších německých umělců, propagátorem sebeurčení národů a lidových hnutí prosazujících demokracii.
„Chtěl jsem ukázat, jak jeho rány a traumata souvisely s energií, kterou ze sebe vydával,“ řekl Veiel. „Beuyse můžete pochopit, jen když si představíte, že mířil k zemi jako bombardovací letoun Stuka, jenž změní kurz teprve v posledním zlomku vteřiny předtím, než narazí. Tahle energie Beuyse přiměla v životě bojovat,“ přirovnává režisér.
Beuys za války na Krymském poloostrově skutečně přežil havárii bojového letounu.
Veielův film využívá archivních záběrů, audionahrávek, rozhovorů i fotografií. Snaží se zodpovědět otázku, proč Beuysovy sochy jako například Tuková židle byly v Německu zesměšňovány, kdežto newyorské Guggenheimovo muzeum je s velkou pompou vystavilo.
Snímek ukazuje, jak němečtí kritici jen s obtížemi chápali Beuysův koncept umění a odlehčený přístup, s nímž věci zkrátka dělal jinak. Divákům to ilustruje třeba přelomová instalace 7000 dubů, kdy umělec zasazoval stromy na přehlídce Documenta roku 1982.
V jedné ze svých raných instalací Beuys hovoří s mrtvým zajícem, kterého má položeného na rameni. Nehybnému zvířeti popisuje obrazy a před výlohou obchodu jej hladí po srsti. Kolemjdoucí Beuyse sledují s úžasem a nepochopením.
„Chcete snad revoluci bez smíchu? Já ne!“ říká Beuys ve svém typickém klobouku, jejž nikdy nesundaval, během televizního rozhovoru s uměleckým kritikem. Také tato scéna je součástí filmu.
Režisér Veiel tvrdí, že ho fascinuje Beuysovo politické myšlení a vizionářská síla. Už v 80. letech minulého století umělec varoval, že z peněz se stává druh zboží a že spekulanti na finančních trzích mohou ohrozit demokracii.
„Byl o hodně napřed. V podstatě vše předpověděl, finanční krizi i krizi kapitalismu,“ řekl v Berlíně režisér. Beuys zemřel v roce 1986.
Film nazvaný jednoduše Beuys je jediným dokumentárním snímkem z osmnácti titulů, které na letošním festivalu Berlinale usilují o hlavní ceny, Zlatého a Stříbrného medvěda. Vítěz bude znám v sobotu.
Andres Veiel roku 2001 obdržel Evropskou filmovou cenu za dokumentární snímek Black Box Germany. Vyprávěl v něm o vraždě někdejšího šéfa Deutsche Bank Alfreda Herrhausena a o tom, jak policisté zastřelili Wolfganga Gramse, člena militantní Frakce Rudé armády.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist