Nová výstava v pařížském Louvru chce zpochybnit mýtus o barokním umělci Vermeerovi coby izolovaném umělci, jenž prakticky nevycházel ze svého studia v nizozemském městě Delftu.
Přehlídka nazvaná Vermeer a mistři žánrové malby začne v Paříži tuto středu a potrvá do 22. května. Později se přesune do Irské národní galerie v Dublinu a washingtonské Národní galerie umění, kde bude k vidění na přelomu roku 2017 a 2018. Obě instituce se na projektu podílejí.
Podle Louvru to bude od roku 1966 poprvé, kdy se na jednom místě ocitne dvanáct slavných Vermeerových obrazů, tedy zhruba třetina jeho dochovaných děl. V roce 1966 se uskutečnila obsáhlá přehlídka Vermeerovy tvorby nejprve v obrazárně Mauritshuis v nizozemském Haagu a tentýž rok také v pařížském Muzeu Oranžérie, jmenovala se Ve Vermeerově světle.
Osud i tvorba jednoho z nejznámějších nizozemských barokních malířů Jana Vermeera, jenž žil v letech 1632 až 1675, byly dosud spojovány s jeho rodným Delftem. Neexistují svědectví o tom, že by Vermeer kdy cestoval za hranice, a badatelé se v uplynulých letech zaměřovali na Vermeerovy styky s dalšími občany Delftu.
Kurátor pařížského Louvru Blaise Ducos na nynější výstavě pracoval pět let. Teprve teď, kdy jsou obrazy v galerii pověšeny, si prý naplno uvědomil, nakolik Vermeera ovlivnili jeho současníci.
"Vermeer musel cestovat a seznamovat se s jejich tvorbou, jinak by nebyl natolik obeznámen s tím, co se ve výtvarném světě dělo," uvedl kurátor v rozhovoru pro časopis The Art Newspaper. "Podobně jako Rembrandt nikdy necestoval do ciziny, ale rozhodně nebyl tím umělcem, který byl uzavřen ve svém malém studiu v Delftu a až na výjimky jej neopouštěl."
Vermeer nebyl žádný solitér, tvrdí výstava v Louvru. Shromáždila nejvíc děl od roku 1966
Na výstavě to ilustruje například podobnost Vermeerova obrazu zvaného Píšící žena z let 1665 až 1667. Pařížská galerie jej vystavila vedle díla dalšího Nizozemce Gerarda ter Borsche zvaného Žena píšící dopis z let 1655 až 1656.
Motiv ženy píšící patrně milostný dopis ve ztemnělém pokoji si Vermeer musel osvojit poté, co spatřil ter Borchovo dílo – nejspíš v jeho dílně v nizozemském Deventeru či u sběratele v Rotterdamu. Do té doby se tento výjev na žádné nizozemské malbě neobjevil.
Podobně výstava srovnává další Vermeerova plátna s jinými autory takzvaného Nizozemského zlatého věku, například s Janem Steenem, Pieterem de Hoochem, Gabriëlem Metsuem, Casparem Netscherem či Fransem van Mierisem.
"Přestože působili v různých městech Republiky sedmi Nizozemských provincií, jejich malby se vyznačují podobnostmi ve stylu, tématech, kompozici či v technice," tvrdí kurátoři. Cílem výstavy podle nich není zpochybnit Vermeerovu jedinečnost, pouze jeho díla zasadit do dobového kontextu.
"Kontakt s dalšími výtvarníky usměrnil a vytříbil Vermeerovu osobnost. Ve světle dobové tvorby už Vermeer nepůsobí jako průkopník, jenž zavedl nový styl, spíš jako někdo, kdo odstartoval velkou proměnu v malbě," dodávají autoři.
Vermeer nebyl žádný solitér, tvrdí výstava v Louvru. Shromáždila nejvíc děl od roku 1966
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist