Španělský básník a dramatik Federico García Lorca se vrací na scénu pražského Národního divadla, kde se před půlstoletím hrál jeho Dům doni Bernardy v režii Alfréda Radoka.
Hra Krvavá svatba, kterou tu hned po válce nastudoval Jindřich Honzl, se vrátí v inscenaci dvojice Skutr, tvořené režiséry Martinem Kukučkou a Lukášem Trpišovským.
Premiéra ve Stavovském divadle se uskuteční ve čtvrtek 16. března a v pátek 17. března, další reprízy proběhnou 23. a 29. března.
V příběhu, který mísí folklor s avantgardou, tradiční svět svateb a nedotknutelných obřadů s vášnivostí okamžiku i nezachytitelnou láskou, se na jevišti objeví herci Taťjana Medvecká, Pavlína Štorková, Patrik Děrgel, Tereza Vilišová, Johanna Tesařová, Soňa Červená, Saša Rašilov, Filip Kaňkovský a David Prachař.
Ve hře nevěsta v den sňatku opouští ženicha a bez ohledu na neúprosný zákon morálky a cti následuje Leonarda, kterého miluje.
Touha po pomstě žene svatebčany v čele s ženichem po stopách uprchlíků. Ženich i milenec krvavě hynou o svatební noci, tragédie končí nářkem žen nad mrtvými muži.
"Název hry Federika Garcíi Lorky obsahuje dvě slova, která svým spojením naznačují rozpor. Svatba, odvěký rituál, kdy dochází k prolnutí dvou lidských životů, symbolizuje harmonii mezi mužem a ženou. Ve svazku se slovem 'krvavá' ovšem evokuje cosi konfliktního a nešťastného," řekla dramaturgyně Ilona Smejkalová.
„Krev jako hybatelka osudy lidí, jejich veškerého jednaní a konání, je i znakem smrti, boje a násilí. Zároveň skutečným symbolem života a vášně," dodala Smejkalová.
Nevěsta v den sňatku opouští ženicha. Národní divadlo uvede Lorkovu hru Krvavá svatba
Krvavá svatba vyrůstá z bezprostředních španělských reálií a konkrétní doby, ale současníků se prý možná dotýká víc, než jsou ochotni si připustit.
Podle dramaturgyně se téma samoty a hledání prolínalo celou Lorkovou tvorbou i jeho životem. "Básník, levičák a homosexuál - ve 30. letech minulého století ve Španělsku dost třaskavá kombinace. Jeho pohnutý osud, a zejména tragický konec by sám vydal na divadelní hru, hned na začátku fašistické revoluce tragicky zemřel. Možná je to právě on, kdo nakonec ústy mrtvého bratra, jedné z postav naší inscenace, říká: Svět je veliký. Všichni se na něj vejdou," dodala dramaturgyně.
Režiséři Kukučka a Trpišovský v programu k inscenaci uvádějí, že při výběru inscenací hledají texty, které poskytují prostor pro vnitřní svět postav.
"Ukazuje se, že příběh mezi mužem a ženou se v určitých momentech stále opakuje. Muži umírají a ženy vedle sebe nadále zůstávají žít jako nějaké vdovy. V tom je nadčasová archetypálnost autorova sdělení," tvrdí Trpišovský.
Kukučkovi příběh silně připomíná lidovou baladu. "Není důležité, kde a zda se reálně odehrál. Nejde o to, převlékat herce do lidových krojů, spíš hledat výraz pro projev emocí a obraznosti vnitřního světa hry a postav," vysvětlil.
Nevěsta v den sňatku opouští ženicha. Národní divadlo uvede Lorkovu hru Krvavá svatba
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist