Láska působí bez ohledu na vzdálenost, ale k jejímu naplnění dojde jen skrze smrt. A vůbec nemusí jít pouze o lásku k člověku, stejně silná může být touha po daleké vlasti nebo po spojení s Bohem. Stejně tak není potřeba zemřít fyzicky, stačí být mrtev pro tento svět.

Finská skladatelka Kaija Saariaho a libretista Amin Maalouf se ve své opeře Láska na dálku nezabývají jen vysněným vztahem dvou lidí, pro něž je takřka nemožné se setkat. Ideální a idealizované vztahy probíhají v několika paralelních rovinách, které se dotýkají, prolínají, ovlivňují a vzájemně vychylují z jen zdánlivě přímočarých drah.

Českou premiéru opery, kterou vloni v prosinci z newyorské Met přenášela tuzemská kina, v pátek uvedlo Janáčkovo divadlo v Brně.

Trubadúr Jaufré Rudel, kníže z Blaye, zemřel pravděpodobně během druhé křížové výpravy v roce 1147, na kterou se údajně vydal pod dojmem vyprávění o kráse hraběnky z Tripolisu. Jaufré Rudel, hraběnka Clémence a Poutník, který mezi nimi přenáší zprávy, jsou také hlavními postavami opery Láska na dálku. Jejich myšlenky, vnitřní život i činy bohatě komentuje sbor.

Informační dálnice nevznikla až s vynálezem internetu, i když se po ní v dobách vrcholného středověku jezdilo jinými rychlostmi než dnes.

Vztah Jaufrého a Clémence probíhá na mentální úrovni, která není o nic pomalejší než přenos dat. Jen konkrétní informace oba získávají od Poutníka, jehož neustálý pohyb je jedinou zřetelnou spojnicí mezi nimi. Zřetelnou, ale pořád nejednoznačnou – stále se jedná o zprostředkovaný kontakt, jehož aktéři podléhají vlastním představám a interpretacím toho, co je na druhém konci jejich spojení. Vztah mezi vysílaným a přijímaným je stále nejistý.

Kaija Saariaho a Amin Maalouf napsali dílo, jehož vnější statičnost, nedějovost a silná účast sboru stírají hranice mezi operou, oratoriem a sound-artem.

V libretu prakticky chybí příběh a spektralistická hudba, vycházející z analytické práce se zvukovými barvami, také nehýří pohybem vpřed. Svým východiskem ze středověkých legend a historických zmínek, skrze něž se vyjadřuje k dnešním otázkám, se ale Láska na dálku zároveň hlásí k tradiční operní metodě. Mytičtí či legendární pěvci k opeře patří od počátku žánru, kdy klíčovou úlohu sehrál orfeovský mýtus.

Prudký rozchod se záplavou smyslné lásky a hledání ideálního duchovního vztahu stojí nejen na počátku cesty Jaufrého v Lásce na dálku, ale také Wagnerova trubadúra Tannhäusera.

V Lásce na dálku ovšem zásadní roli nehraje samotný rozpor smyslné a ideální lásky, respektive hledání harmonie mezi nimi. Důležitý je způsob, jak sdělení o svých citech vyslat na cestu, získat odezvu, zpracovat ji a zase odpovědět.

Režisér Jiří Heřman pro jevištní ztvárnění neviditelných informačních toků našel sdělný a souznějící klíč. Vytvořil v podstatě obrovskou scénickou instalaci z několika vzájemně prolnutých pohyblivých prostorů. Použití tabletů ve sboru hrálo především ilustrační roli – pozor, tady jde o předávání informací.

Pohyb sboru se proměňoval z uspořádaných útvarů k organizovanému chaosu a zase zpět. Byl zhmotněním neuropřenašeče způsobujícího vznik emocí i motivací, ale zároveň publiku zprostředkovával obraz niterných procesů. Bez popisnosti, ale zcela přirozeně a živě.

Pěvecký sbor Masarykovy univerzity pod vedením sbormistra Michala Vajdy odvedl zcela profesionální práci po pěvecké i herecké stránce, ačkoliv nároky samotné hudby jsou obrovské samy o sobě.

Scéna Tomáše Rusína umocněná světelným designem Daniela Tesaře do díla vnášela linii pomalu plynoucí proměnlivosti iniciované spletitými proudy podnětů, myšlenek a sdělení. Kostýmy Zuzany Štefunkové-Rusínové zdůrazňovaly stylizované bezčasí, v němž se inscenace odehrávala.

Jaufré Rudel, hraběnka Clémence a Poutník proplouvali osamělými drahami, které se protnou v závěrečné katarzi. Pěvec umírá a jeho pozemská existence končí. Clémence se odevzdává Bohu a ztrácí svou individualitu mezi řádovými sestrami. Jen úděl Poutníka se ve své věčné neukotvenosti nemění.

Dirigent Marko Ivanović nastudoval Lásku na dálku přesvědčivě a orchestr pod jeho vedením odvedl výborný výkon. Zvukově rafinované dílo působilo kompaktně a zřetelně ve vrstvení komplikovaných souzvuků, z nichž občas vykoukl exotický motivek jako hudební připomínka vzdáleného Tripolisu.

Ohromující dynamické vrcholy vyrůstaly z propracovaného tichého zvuku neohrožujícího slyšitelnost pěvců.

Hlasy představitelů sólových rolí spolu velmi dobře souzněly objemem i stylově – snad v tom hrála roli i skutečnost, že se všichni tři věnovali či věnují interpretaci staré hudby. Sopranistka Pavla Vykopalová v roli hraběnky Clémence uplatnila svůj sklon k lyrickému a melancholickému projevu, který je jí bližší než dramatické akcenty. K těm se v potřebných místech dostávala výrazově a zvolna, nikoli prudkou naléhavostí a silou.

Barytonista Roman Hoza ztvárnil roli trubadúra Jaufrého Rudela pádně a do dramaticky vypjatých míst se rovněž nijak nehnal. Svědčilo to jak mužnému, ale nikoli hrdinně chlapáckému charakteru postavy, tak hlasu teprve šestadvacetiletého pěvce.

I tak ovšem zůstává otázka, jestli pro Hozu nejsou role takového rozsahu předčasné, jakkoli teď mohou v jeho podání působit bezproblémovým dojmem.

Mezzosopranistka Markéta Cukrová jako Poutník tvořila hlasovou i významovou spojnici mezi Jaufrém a Clémence: citově zaujatou a prosycenou emocemi, které v jejím podání nebyly jen nezaujatě předávaným sdělením.

U všech tří pěvců by se mělo zapracovat na uvěřitelnější francouzské dikci.

Nejbližší reprízy opery Láska na dálku se konají 26., 28., 30. a 31. března a 5. dubna v Janáčkově divadle. Jsou to zároveň jedna z posledních představení, která se tam odehrají před rozsáhlou rekonstrukcí. Ta vyřadí Janáčkovo divadlo z provozu minimálně na čtrnáct měsíců.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist