Malíř Jakub Špaňhel, jehož oblíbenou barvou je černá, svěřil výběr svých prací pro novou výstavu kurátorovi a propagátorovi dekadentního umění Otto M. Urbanovi.

Není pak divu, že návštěvník přehlídky, nazvané podle básně Arthura Rimbauda Na černé hladině kde zrcadlí se noci, očekává chmurnou a temnou atmosféru. Výstava v Galerii Miroslava Kubíka na Smetanově náměstí v Litomyšli však taková vůbec není.

Špaňhel je bytostný optimista a to se zvláštním, podvratným způsobem odráží i na jeho obrazech, v nichž zcela vážně cituje či variuje práce slavných předchůdců.

Právě parafráze známých děl, které Špaňhel maloval v posledních dvaceti letech, naplňuje litomyšlskou výstavu, jež má podtitul Obrazy z dějin umění.

Prvními díly poměrně velké přehlídky je trojice "Rembrandtů", respektive tři varianty obrazu z Národní galerie Učenec v pracovně, který je jediným průkazně pravým dílem holandského mistra v české sbírce.

Učebnicový obraz je snadno rozpoznatelný, i když vystavené "kopie" zůstaly jen letmo, rychlým štětcem naznačenými variacemi.

Pouze jeden z trojice Učenců má alespoň v náznaku vyvedenou tvář – je to ten obličej moudrého starce, o kterém se traduje, jak byl pro Rembrandta důležitý, neboť jej mistr maloval v jiných obrazech stále znovu a znovu.

Špaňhel ale nachází jinou kvalitu než psychologickou virtuozitu, obdivovanou u starého mistra. Štětcem jako by ohmatával otisk v paměti. Nezáleží na detailech. Obrys, barevná atmosféra a dobře vystižená kompozice způsobují, že i divák na obraze rozeznává vlastní vzpomínku na známý obraz.

Špaňhelův Rembrandt je úplně přesný, i když se předloze přiblížil asi tak, jako se Opera v Sydney podobá skutečné plachetnici.

Stejně je to v galerii s ostatními obrazy. Výtvarník parafrázuje Matisse, Hollara. Největší souznění ale nastává ve spojení s básníkem a grafikem Bohuslavem Reynkem, jehož dvorkům a jiným vesnickým výjevům je v Litomyšli věnováno nejvíc obrazů a jehož "jehličkový" rukopis Špaňhel nejvěrněji zachoval.

Ale ani Reynek není nedotknutelný. Na velkém plátně zůstaly otisky podrážek tenisek, neboť malíř je zvyklý malovat na podlaze.

Kurátor také v textu k výstavě píše o "nepietním, ale zcela upřímném a otevřeném" přístupu autora ke klasikům.

Na výstavě nechybějí ani Špaňhelovy profilové náměty. Jsou tu tři obrazy lustrů a také několik chrámových interiérů. Naopak do kurátorského výběru zaměřeného na historické výpůjčky se nevešly pověstné malířovy benzínky.

Výstava

Jakub Špaňhel

Na černé hladině kde zrcadlí se noci – Obrazy z dějin umění

Galerie Miroslava Kubíka, Litomyšl

Výstava potrvá do 31. května

Jakub Špaňhel, narozený roku 1976, patří k nejvyhledávanějším umělcům své generace. Má styl, který se za dvacet let, jež výstava reflektuje, jen prohlubuje: na velkých plátnech rozmáchle "nahazuje" zcela konkrétní téma, jež zůstane nedořečeným, z černé barvy vystupujícím přízrakem. Jako mimochodem se však do obrazu dostane i světlo.

"Myslím, že je řada autorů, kteří můžou působit temně, ale v jejich díle je velký optimismus," říká kurátor výstavy Otto M. Urban a jako příklad uvádí i malíře Josefa Bolfa.

Jakub Špaňhel na okraj, v promítaném televizním portrétu, prozrazuje zcela prozaický původ své obliby v černé barvě: jako rodák z Karviné v dětství často vídal hromady uhlí.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist