Od našeho zpravodaje v Cannes – Desítky milionů lidí trpí hladem, ale na jedné chilské farmě byla nalezena spása. Má šest tun, výživnou hodnotu vepřového, vzhled hrocha a roztomilost pejska.

Nový sci-fi film korejského režiséra Bong Joon-hoa nazvaný Okja potvrzuje, že do hlavní soutěže festivalu v Cannes letos dramaturgové přijímali především tituly s bláznivými nápady.

Alespoň to platí pro první zde uvedená díla. Maďar Kornel Mundruczó ve zvláštním žánrovém mixu Jupiter's Moon pojednává o problémech, které dnes hýbou Evropou, s pomocí syrského uprchlíka, jenž nabyl schopnost levitovat. A Korejec Bong se do canneské soutěže dostal s dětským sci-fi o přátelství dívky a obří příšery Okji, v němž se za dobrodružstvím skrývá kritika konzumní společnosti.

Podobně divoké žánrovky se sociálním přesahem přední korejský filmař Bong natočil několikrát, ať už před necelými deseti lety v katastrofickém rodinném snímku Mutant či v předposledním titulu, sci-fi Snowpiercer.

Nyní jako by však trochu ztratil odvahu: Okja je především dětský film, plný skvělých triků, ale také naivity, která do hlavní soutěže nejprestižnějšího světového festivalu nepatří.

„Super prasátko“ Okja vyrůstá v idylické korejské přírodě, kam ho poslala společnost Mirando, jež hodlá vyřešit celoplanetární hlad. Jde o jedno z 26 prasátek, která vyrůstají po celém světě u místních farmářů, v tomto případě hodného dědečka a náctileté Miji.

Okja roste do krásy a brzy se stane „hvězdou“. Tím nejdokonalejším vepřem v biokvalitě, který svým masem zachrání svět.

Když Okja zvítězí a má putovat do Ameriky, kde ji korporace Mirando podrobí zkoumání, samozřejmě se odhalí, že nejde o zázrak přírody, nýbrž o geneticky vzniklého tvora. A že celá soutěž o nejvykrmenějšího čuníka byla jen zástěrkou, jež má ukrýt, jakým nekalým způsobem chce společnost Mirando zbohatnout na masové produkci mutantního vepřového.

Do hry se vloží aktivisté z Ligy za osvobození zvířat a též malá Mija se nehodlá vzdát svého mazlíčka.

Už způsob, jakým ve filmu vystupují jeho největší hvězdy – herci Tilda Swintonová a Jake Gyllenhaal –, napovídá, kde se nacházejí jeho největší slabiny. Swintonová v dvojroli ředitelky zlotřilé korporace a její sestry neustále nasazuje falešné úsměvy a masky. A za pitvořivé masky se přeneseně schovává i celý film.

Ve chvílích, kdy se ještě holčička povaluje s Okjou v lůně korejské přírody, může snímek konkurovat těm nejlepším disneyovkám, přitom je zemitější a méně uhlazený. Na mysl přijde E. T. – Mimozemšťan či pohádky Roalda Dahla, žel jen na malou chvilku.

Spojení digitálních triků a živých herců je takřka bezchybné. Ale kdykoliv se tematizují vážnější věci, na dospělého diváka film příliš nemyslí. Mírumilovný způsob podvratného aktivismu členů Ligy na ochranu zvířat vytváří jen prvoplánovou komiku a Gyllenhaal v roli potrhlého biologa schovaného za kloboučkem a knírem působí, jako by svou tvář schovával před diváky, aby se za svůj bláznivý, rozjívený výkon nemusel stydět.

Snímek produkovala společnost Netflix, jejíž filmy jsou letos v Cannes zdrojem kontroverze. Na rozdíl od jiných soutěžních snímků nebude Okja po festivalu ve Francii uvedena v kinodistribuci a po limitovaném uvedení ve Spojených státech zamíří v červnu rovnou na stránky této internetové televize.

Publikum i odborná veřejnost se tak dělí na dva tábory: puristům vadí „degradace“ filmové kultury, která podle nich patří na velké plátno, druhá strana vnímá nutnost jistých změn ve způsobech distribuce pod vlivem Netflixu, Amazonu a dalších internetových hráčů.

Okja však rozhodně není ten typ filmu, který by čistě svou kvalitou účast v canneské soutěži ospravedlnil navzdory tomu, kdo jej produkoval a kde bude distribuován.

Oproti režisérovu předchozímu Snowpiercerovi, který se celý odehrával v jedoucím vlaku, či Mutantovi, kde se střídal film o monstrech s rodinným dramatem i komedií, je Okja velmi usedlým dílem. Provokuje vlastně jen svojí ideologickou linkou.

Nápad proměnit tvory, jejichž maso lidstvo konzumuje po desítkách tun, v roztomilé, přitom realistické bytosti není špatný. A také závěrečné momenty ukazující kapitalisty korporace Mirando nikoliv jako démonické „záporáky“, ale jako pragmatické jedince, jejichž jedinou ideologií jsou peníze, se odklánějí od některých stereotypů v podobném druhu filmů. Zloduchy netřeba přemoci, lze s nimi uzavřít obchod.

Jenže pak přijdou temné výjevy odkazující na holokaust, z nichž v mysli diváků zůstane především myšlenkový guláš. Že k pohádce patří happy end, je jasné. Přinejmenším pro dospělé to však bude šťastný konec s hořkým dozněním. A řeč není o mnohovrstevnatosti, ale o poněkud neujasněném pohledu autorů, jakou zprávu vlastně chtějí předat. Hořké tečky si nejspíš dětské publikum nevšimne a pro dospělé je až úsměvně jednoduchá.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist