Mezi pětici nejlepších výstav týdne zařadil britský list Guardian přehlídku děl českého malíře Hynka Martince.
Výstava nazvaná Zrození tragédie, tedy podle známého díla filozofa Friedricha Nietzscheho, bude v londýnské galerii Parafin otevřena do 15. července.
V listopadu by se měla přesunout do pražského Šternberského paláce, kde Národní galerie vystavuje svoji sbírku evropského umění od antiky po baroko.
„Martincovo groteskní přepracování renesančních a barokních maleb je zvláštní i vysoce zajímavé,“ napsal o londýnské výstavě Jonathan Jones, renomovaný výtvarný kritik Guardianu.
„Jeho morbidní posedlost smrtí a rozkladem připomene manýristický dvůr Rudolfa II., Arcimboldovy bizarní malby a moderní český surrealismus Jana Švankmajera,“ dodal Jones.
Součástí výstavy je dílo nazvané Brexit, na němž je zachycená lidská kost a vedle ní křišťálová slza.
„Tahle kost, která je potažmo namalovaná z pěny, je pro mě symbolem Spojeného království. Kolem je moře a ta část, která se třpytí, je symbolem imigrantů, kteří do Anglie přišli a chtějí pozitivně obohacovat tuto kulturu,“ popsal Martinec v pondělní reportáži České televize.
Britský Guardian chválí výstavu českého malíře Martince. Na podzim ji představí Národní galerie
Sedmatřicetiletý malíř, který se několikrát umístil v soutěži londýnské National Portrait Gallery a před deseti lety získal její cenu, dnes v Anglii žije.
Brexitu se ale nebojí – ve Velké Británii už získal trvalý pobyt.
„Z dlouhodobého hlediska to možná není špatně. Ten třpyt se jen přelije do jiné země, kreativní lidé půjdou tam, kde budou mít dobré podmínky,“ dodal Martinec pro Českou televizi.
Podle londýnské galerie Parafin, která Martincova díla samostatně vystavuje už podruhé, se malíř dlouhodobě zajímá o dějiny umění a hledá obrazové vztahy mezi rozličnými historickými okamžiky.
„Martincovy malby a kresby zkoumají představy o času, dějinách, realitě i spiritualitě,“ popsala galerie, podle níž Martinec čerpá ze starých fotografií i děl starých mistrů, například vlámských malířů Petera Paula Rubense či Anthonise Van Dycka.
Právě proto byl výtvarník vyzván Národní galerií v Praze, aby vytvořil „odpověď“ na její sbírky evropského umění ve Šternberském paláci. Národní galerie již některá Martincova díla vlastní.
Součástí nynější výstavy v londýnské Parafin Gallery jsou Martincovy hyperrealistické malby, které už mohli vidět také čeští diváci.
Rodák z Broumova, který absolvoval ateliér Zdeňka Berana na pražské AVU a dva roky žil v Paříži, sice častěji vystavuje v Londýně, roku 2015 však jeho díla představila Galerie Václava Špály v Praze.
Martinec se zúčastnil také skupinové výstavy anglických autorů Beyond Reality v pražské Galerii Rudolfinum. Roku 2009 přispěl na tehdejší Pražské bienále.
Britský Guardian chválí výstavu českého malíře Martince. Na podzim ji představí Národní galerie
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist