Evropané budou psát, že v úterý ve věku dvaasedmdesáti let zemřel John Abercrombie, jeden z nejlepších jazzových kytaristů současnosti a muž desítky let oddaný renomovanému vydavatelství ECM.

Ale Češi na Abercrombieho vzpomenou především jako na velkého přítele tuzemského jazzu. Spolupracoval s kontrabasisty Georgem Mrazem, Miroslavem Vitoušem i Robertem Balzarem. Natočil pozoruhodnou desku s klavíristou Janem Hammerem a kytaristovi Rudymu Linkovi možná zachránil život, když ho na koncertu v Praze včas odtrhl od probíjející elektriky v kombu.

Abercrombie měl americké rodiště, skotské příjmení a evropské vydavatelství: známější než v Americe, kde žil a učil, byl na starém kontinentě, kam s kapelou několikrát ročně létal.

Na americký vkus hrál možná příliš komorní, nadžánrovou hudbu. Vyhýbal se škatulkám, do posledních let občas s chutí nevázaně improvizoval.

Byl pevně spjatý s elektrickou kytarou, z níž vyluzoval čím dál měkčí, komornější teplý zvuk. Vytrvale se obklopoval mladšími hráči. Zcela opustil jazzrockové exhibice ze 70. let a používání efektů omezil na minimum.

„Když změníte zvuk kytary, začnete jinak poslouchat, jinak hrát a také jinak skládat,“ vyprávěl, proč na přelomu tisíciletí udělal zásadní změnu a místo trsátka začal jednotlivé noty vybrnkávat palcem. „Ztratíte trochu rychlosti a omezíte se, ale tím víc vás to nutí volit ty správné noty,“ říkal o způsobu hry, jímž se v pozdní éře přiblížil svému někdejšímu vzoru Wesi Montgomerymu, kytaristovi hrajícímu též výhradně palcem.

„Má v sobě nějakou vřelost, jde víc od srdce,“ tvrdil o Montgomerym a přeneseně o tomto zvuku. „Je fyzičtější, kontaktnější. Už mezi rukou a nástrojem nechci držet plast.“

Abercrombie byl milý společník: příležitostně kouřil, zmiňoval oblíbené romány Paula Austera či Trumana Capoteho. Někdy si na turné jako talisman bral plyšového medvídka od manželky a při hraní se sám usmíval jako medvídek, hezky potměšile pod svým udržovaným knírkem.

Do nového tisíciletí Abercrombie vstoupil nejen bez trsátka: také po třiceti letech opustil byt v centru New Yorku a s ženou i kočkou se přestěhovali na venkov, asi hodinu cestou autem z Manhattanu.

Protože Abercrombiemu dávno prošel řidičák, kamarád a kytarista John Scofield ho musel vytáhnout na parkoviště a pětapadesátiletého neřidiče znovu učit za volantem.

V baráku na venkově si Abercrombie pochvaloval, že může cvičit do noci, aniž by mu sousedé klepali na stěnu. Jenže v prosinci 2003 dům při nehodě shořel. Ze žhnoucí stavby hasiči vynášeli jednu kytaru za druhou a skládali je na hromádku na trávník. „Vypadalo to jako obraz od Picassa, všechny byly ošlehané,“ vzpomínal Abercrombie.

Oheň ho připravil o většinu cenností, desek, not, třináct kytar a jednu kočku.

Následovala značná solidarita: Abercrombieho studenti z newyorské univerzity svému učiteli hledali notové zápisy jeho skladeb. Přítel a basista Todd Coleman uspořádal sbírku a do provizorního hotelového pokoje Abercrombiemu v obyčejném báglu donesl několik tisíc dolarů v hotovosti. Zástupce kytarové firmy jej pozval na večeři a věnoval mu drahý nástroj. A tak podobně.

Úmrtí Johna Abercrombieho, jenž včera zemřel na selhání srdce, je ztrátou především pro nahrávací společnost ECM producenta Manfreda Eichera. K jejím oporám kytarista patřil po dobu pěti dekád.

Své první autorské album pro ECM natočil v polovině 70. let s českým exilovým klavíristou Janem Hammerem, jenž krátce předtím opustil Mahavishnu Orchestra – průkopnickou sestavu žánru zvaného jazzrock.

Ve stejném duchu ovšem toho času hrával band Return To Forever klavíristy Chicka Corey – a Abercrombieho nahrávka zvaná Timeless se oběma inspirovala.

S odstupem let zní trochu překombinovaně, místy muzikanti příliš dávají najevo, jak rychle dovedou hrát. Přesto je výtečná a nebývale eklektická: v době vydání musela znít spíš jako jazzové trio přebírající rockové postupy než přiznaně jazzrockový band.

Pro ctitele Jana Hammera mimochodem tato deska zůstává jednou z mála, kde český hudebník kromě syntezátoru a klavíru hraje převážně na Hammondovy varhany.

Nejvýbušnější a nejrychlejší jsou tu právě dvě Hammerovy kompozice: hektická Red and Orange a úvodní dvanáctiminutová Lungs, která ve čtvrtině zvolní, v polovině Hammer od synťáku nastolí basový taneční groove a ve třech čtvrtinách začne Abercrombieho kytara s efektem reverb vypouštět rychlé sekvence not snad kamsi do kosmu.

Stejně půvabná je ale dlouhá titulní skladba Timeless, ve které jako by se Hammer celou dobu nadechoval k nástupu. Tajuplně naznačuje, přibarvuje, rozostřuje. Už jsou v tom slyšet začátky temného, mnohoznačného zvuku, jejž vydavatelství ECM později vzalo za své a ve variacích s ním pracovalo na stovkách nahrávek. Abercrombie v dějinách jazzu zůstane zapsán jako jeden z tvůrců této estetiky.

Druhé „české období“ Johna Abercrombieho přišlo na přelomu 70. a 80. let. Sestavu, kterou tehdy vytvořil, Američané dodnes nazývají podle zúčastněného klavíristy Richieho Beiracha – ale pro Čechy to vždy bude ten Abercrombieho kvartet, v němž na kontrabas hrál tuzemský rodák George Mraz.

Jejich tři desky nazvané Arcade, Abercrombie Quartet a M byly dlouho nedostupné, až vloni znovu souhrnně vyšly pod názvem First Quartet. Z osmnácti skladeb je Mrazova až ta poslední nazvaná Pebbles – přelévající se klavír v ní často souzní s kytarou držící se vysoko na nejtenčí struně.

Spoustu vzpomínek na Johna Abercrombieho bude mít dále jeho žák Rudy Linka, jenž s kytaristou natočil tři desky, a kontrabasista Robert Balzar.

Abercrombie mu roku 2008 hrál na skvělém albu Tales a hodně tím na český talent upozornil: nestává se běžně, aby nahrávku českých instrumentalistů recenzoval John Fordham, dlouholetý kritik deníku Guardian, aby ukázky z ní na svém webu nabízel časopis Jazz Times nebo aby interpreti v rámci turné dvakrát vystoupili ve vyhlášeném londýnském klubu Pizza Express.

Také v českých obchodech se album Tales prodávalo uvnitř s esejem a na přebalu se žlutou nálepkou s doporučením „Skvělá nahrávka čtyř mimořádných muzikantů“ od vlivného jazzového publicisty Billa Milkowského.

Album tvořily jedna převzatá a osm původních skladeb, z toho tři Abercrombieho. Ať už swingovaly, užívaly prvky bossa novy nebo bebopu, vyzařovalo z nich vzájemné porozumění a rovnocenný hráčský dialog.

Dnes má ten titul skoro historickou hodnotu: zůstává jednou z nejlepších vzpomínek na tehdejší podobu Balzarovy kapely, z níž mezitím klavírista Stanislav Mácha i bubeník Jiří Slavíček odešli.

Ani zde Abercrombieho česká stopa nekončí: před jedenácti lety vystoupil jen v duu s kontrabasistou Miroslavem Vitoušem na Pražském hradě.

V klubu Jazz Dock měl krátce po jeho otevření půldruhé hodiny trvající workshop a večer odehrál jeden z nejnavštěvovanějších zdejších koncertů – kvůli velkému zájmu musel majitel sklidit stoly a židle v sále postavit jednu vedle druhé, skoro jako v divadle.

Před třemi lety Abercrombie v Praze vystoupil se saxofonistou Joem Lovanem, přičemž tehdy také udělali cenné interview s Markem Ebenem pro pořad Na plovárně. A zřejmě vůbec naposledy v tuzemsku kytarista účinkoval vloni, opět s Rudym Linkou v brněnském Sonocentru a v pražské Městské knihovně.

Probírat se desítkami titulů v Abercrombieho diskografii je záležitost na týdny: za styčné body lze označit jeho začátky v kapele Dreams, kde se potkal s bratry Breckerovými, či pozdější duet s Ralphem Townerem, hrajícím jen prsty na dvanáctistrunnou kytaru.

„Na naše koncerty s Townerem v polovině 70. let ještě chodila spousta hipíků. Zaklepali na dveře šatny a mysleli si, jaký uvnitř nenajdou zen. Ale tam většinou seděli dva neurotičtí kytaristi, prolévali se kafem, kouřili o sto šest, rychle mluvili a rychle hráli,“ popisoval Abercrombie spolupráci, ze které vzešla významná nahrávka Sargasso Sea.

Možná vůbec nejlepší, co kdy John Abercrombie natočil, ale pochází z nového tisíciletí. Tehdy založil kvarteto s tvůrčím Joeym Baronem za bicími, kontrabasistou Marcem Johnsonem a houslistou Markem Feldmanem.

Kombinace jazzové kytary a houslí sahá až do předválečných dob, kdy Djanga Reinhardta doprovázel Stéphane Grappelli. V tomto případě se však nabízela novější paralela – Mahavishnu Orchestra, v němž jazzového kytaristu Johna McLaughlina doplňovali houslisté Jerry Goodman a později Jean-Luc Ponty.

Abercrombie to kdysi obdivoval, avšak svůj kvartet provozoval v novém tisíciletí. Nehrál jazzrockové retro, nýbrž otevřenou, místy silně prokomponovanou a jindy zcela nevázanou muziku na pomezí komorní vážné tvorby.

Za kvartetem zůstávají čtyři silné desky – abstraktnější Cat’n’Mouse se dvěma volnými improvizacemi, písňovější Class Trip, zvukově možná nejčistší Third Quartet a čtvrtá, závěrečná Wait Till You See Her.

Kdo chce vzpomínat na Johna Abercrombieho, nechť sáhne po té třetí: je to zážitek od úvodní písně Banshee, kde lehce zkreslená elektrická kytara honí enigmatický, prchavý nápěv Feldmanových houslí a v různých podobách, délkách a barvách mu přizvukuje. Fantastický, po všech stránkách moderní jazz. John Abercrombie ho hrál do posledních let.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist