Koncert nazvaný Radikální minulost se ve středu stal jednou z vrcholných událostí letošního ročníku festivalu Ostravské dny. Mohl se stejně dobře jmenovat Radikální pochybnost – ukázal, jak je pojem experimentální hudba nejasný a zavádějící a nakolik podnětné mohou ještě dnes být umělecké výboje, které vzbuzovaly skandály a odpor již před desítkami let.
V ostravském Divadle Antonína Dvořáka se do dvou hodin zkoncentrovaly začátky hudebních proudů, k nimž se festival stále vztahuje, vychází z nich a tvoří jeho součást i pokračování.
Podruhé se představil letos nově založený Ostrava New Orchestra, dále komorní orchestr Ostravská banda, přímí spolupracovníci avantgardistů 20. století a samozřejmě ředitel Ostravských dní Petr Kotík. A to vše v divadle, kde roku 1964 osobně vystoupil americký skladatel John Cage.
Jeho Koncert pro klavír a orchestr patří k nejhranějším skladbám přehlídek soudobé hudby, až se může zdát, jestli se to s jeho prováděním už trochu nepřehání.
Ve středu v Ostravě byl ale na svém místě a vlastně chybět nemohl: na jeho prvním zdejším provedení se podíleli všichni čeští skladatelé zařazení do programu koncertu. Všichni stáli u zrodu orchestru Musica Viva Pragensis, který s Cagem při jeho návštěvě Československa v šedesátých letech spolupracoval.
Dramaturgie večera byla koncentrovaná, což na Ostravských dnech není obvyklé. Petr Kotík na festivalu uvádí hudbu spíš masivně, než aby ji řadil do promyšlených struktur a z kombinací jednotlivých skladeb vytvářel důmyslné stavby položené na půdorysech vlastních úvah či estetických měřítek.
Nová hudba v Kotíkově pojetí dostává především šanci zaznít a dostat se k posluchačům, kteří se mohou nechat stále znovu překvapovat – a také většinou počítají s tím, že se může dostavit nadšení i zklamání.
Publikum je po devíti ročnících Ostravských dnů už dobře vycvičené, vstřícné a patřičně odolné.
Recenze: Vrcholný koncert Ostravských dnů vyvrátil mýty o experimentální hudbě, zazněla díla Cage či Ivese
Středeční koncert tvořily skladby autorů 20. století, kteří k sobě v jistém smyslu měli blízko z hlediska způsobu uvažování. Výchozí snaha vidět svět unikátním způsobem je ale také vedla k osobitým vyjadřovacím prostředkům. Jejich originalita je sbližovala i rozdělovala zároveň.
Charles Ives, Morton Feldman, Petr Kotík, Rudolf Komorous, Philip Glass, Jan Rychlík a John Cage byli zastoupeni kompozicemi, které vesměs znamenaly něco nového a iniciačního – ať už pro ně osobně, nebo pro lidi a události kolem nich.
Kompozice Central Park in the Dark amerického skladatele Charlese Ivese by se dala banálně odbýt jako popis atmosféry velkoměsta a Hana Dohnálková, která koncert moderovala pro přímý přenos Českého rozhlasu 3 – Vltava, toto hloupé klišé nezapomněla použít, aniž ho hlouběji rozvedla.
Její výkon byl jediným propadákem večera, jejž se neustále pokoušela proměnit na výchovný koncert – naštěstí marně. Hudba sama se tomu úspěšně ubránila s pomocí osobních vzpomínek Petra Kotíka.
Ivesova skladba z roku 1906 byla nejstarší, která letos na Ostravských dnech zazněla, a Ives v ní pozoruhodným způsobem pracoval s hudebními smyčkami probíhajícími v paralelních a vzájemně konfliktních vrstvách tvořících uzavřenou strukturu.
Dirigent Bruno Ferrandis vedl Ostrava New Orchestra k lyrickému, kompaktnímu a čitelnému zvuku.
Následující Structures Mortona Feldmana z roku 1962 navázaly na Ivese zcela jinou prací s hudebními strukturami – připomínají takřka náhodné hraní, ale plynou v nepřestávající vnitřní soudržnosti.
Jemný zvuk orchestru, tentokrát řízeného Petrem Kotíkem, vytvářel typicky feldmanovský svět, který nehlučí, pořád jako by stál trochu v koutě, ale nelze jej bez povšimnutí minout.
K provedení Music for 3 Petra Kotíka se na jevišti sešli violistka Stephanie Griffinová, violoncellista Andrej Gál a kontrabasista František Výrostko. Petr Kotík před provedením připomněl skandál, který provedení skladby způsobilo na festivalu Warszawska Jesień v 60. letech.
Důležitější ale byla vzpomínka na úmrtí Jana Rychlíka v roce 1964 – právě zpráva o jeho náhlé smrti se k Petrovi Kotíkovi dostala během kompozice, kterou svému příteli a učiteli in memoriam věnoval.
Ve středu si v této kompozici trio smyčců mezi sebou předávalo konkrétní zvuky vyluzované za kobylkou, na těla nástrojů a skřípáním na struny.
Občasný ušlechtilý tón s velkým vibratem vždy zazněl jako naštvané ohlédnutí do minulosti, vysílající signál „nelez za mnou“.
Kratičká skladba Olympia z roku 1964, inspirovaná obrazem Édouarda Maneta, představila dávného Kotíkova souputníka Rudolfa Komorouse, vynikajícího skladatele žijícího od roku 1969 v Kanadě. Provedli ji jeho žáci Christopher Butterfield a Owen Underhill, kteří obsluhovali foukací harmoniku, flexaton, pískajícího ptáčka a drobné perkuse včetně kostelních zvonků.
Koláž hravých a vesměs jiskřivých zvuků skrývala skutečnou skladatelskou práci beze stopy naivity.
Philipa Glasse, klasika stylu zvaného minimalismus, zastupovala jeho první publikovaná skladba Two Pages z roku 1968. Hudba nenápadných změn připomíná tichou poštu, kdy se z výchozího slova stane po mnohonásobné předávce jiný, byť stále souznějící výraz. A nikdo neví, kde k modifikacím došlo.
Přesný zápis takového postupu v hudbě je neobyčejně náročný na bezchybné hraní: rytmická přesnost, hráčská preciznost a nepřetržité soustředění jsou nezbytnými podmínkami úspěchu.
Houslisté Conrad Harris a Pauline Kim Harrisová s klávesistou Miroslavem Beinhauerem zahráli dvacetiminutové proměňování krátké řady tónů bez jediného výpadku.
Jedna věta z kompozice African Cycle připomněla Jana Rychlíka, který ji začal komponovat v roce 1961 pro první koncert Musiky Vivy Pragensis. Ve skladbě se pozoruhodným způsobem setkávají náznaky minimalismu s postupy neoklasicismu. African Cycle tak pevně vězel v hudební tradici a zároveň se již díval do budoucnosti. Ostravskou bandu při provedení řídil Bruno Ferrandis.
Závěr koncertu obstaralo paralelní provedení tří skladeb Johna Cage. Zároveň se hrály jeho Koncert pro klavír a orchestr, Winter Music a Atlas Eclipticalis inspirovaný hvězdným atlasem českého astronoma Antonína Bečváře.
K provedení „trojkoncertu“ se spojila tělesa Ostrava New Orchestra a Ostravská banda i klavíristé Daan Vandewalle a Joseph Kubera, provedení vedl Petr Kotík. V cageovské záplavě jako by se i sešel celý duch Ostravských dní v jejich intenzitě, přitažlivé komplikovanosti a především nekompromisních hudebních vyjádřeních.
Koncert mimo jiné připomněl, že nemusí být problém střídat v jednom programu orchestrální a komorní skladby, pokud je mezi nimi jistá vnitřní spřízněnost a připustí to schopnosti hráčů i akustické podmínky místa.
Z původního programu byly z časových důvodů vyřazeny Metamorphosen Richarda Strausse – čistě z hudebního hlediska to byl důvod k lítosti, dramaturgicky se tím ale koncert zkonsolidoval.
Recenze: Vrcholný koncert Ostravských dnů vyvrátil mýty o experimentální hudbě, zazněla díla Cage či Ivese
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist