Dramaturg Jiří Janků i režisér Petr Svojtka si pro svůj autorský retro výlet do šedesátých let zvolili žánr bláznivé hudební komedie.
Její největší síla spočívá v tom, jak nenápadně staví do kontrastu pragmatismus dneška s dávno odvanulými ideály lásky, svobody a volnosti. Hlavní slabina tkví naopak v poutech divadelní konvence, jimiž se text i jeho jevištní ztvárnění nechávají svazovat, a to bez ohledu na absurditu výchozí zápletky a zajímavý výběr dobových písniček tuzemské i angloamerické provenience.
Ústřední postavou hry 60’s aneb Šedesátky je čerstvý důchodce Karel, morous a retrofil odmítající současnost. Žije umanutě vzpomínkami na dobu, kdy "klukům rostly dlouhé vlasy a láska nebyla sprostým slovem", a z nostalgie se dokonce rozhodne stát členem revivalové kapely.
Do děje však vpadne jeho energická manželka Marie i dcera Tereza. Protože se obě mylně domnívají, že Karlovi zbývá jen pár dnů života, rozhodnou se mu zprostředkovat inscenovaný návrat do minulosti a do bizarního nápadu obětavě investují celé rodinné jmění.
Pro svůj záměr si zaplatí služby podvodné zážitkové agentury Cokoliv, kterou vede všehoschopný hochštapler, a groteskní jízda začne zvolna nabírat na obrátkách.
Cíl autorů a režiséra je zřejmý. Nechtějí se pouze vézt na vlně vzpomínek na dobovou atmosféru a na písničky, které mají evidentně rádi, ale jde jim o vyslání signálu směrem k současnosti.
Proč nepoukázat na kulturní a společenskou epochu, která přetékala pozitivními vizemi všeobecného porozumění a míru, když česká veřejnost dnes slyší spíš na hesla o nesnášenlivosti šířená naklonovanými pseudorealisty?
Šedesátky Divadla ABC se vrací do časů lásky. Hudební retro komedie je příliš polopatická
Bohužel režisér i jeho dramaturg svůj záměr zbytečně otupují, neboť ve snaze o srozumitelnost servírují divákovi každou situaci jako na talíři a opětovně pojmenovávají i věci zcela evidentní. Tak třeba nedorozumění mezi Karlem a jeho ženou je zřejmé, přesto trvá notnou dobu, než se inscenace scénu za scénou prokouše k očekávaným hudebním číslům.
Výstupy s ranním příchodem šéfa do podvodné agentury mají prakticky identický průběh, ale tvůrci neznámo proč trvají na jejich opakování. A ušetřeni nejsme ani rozuzlení, kdy si aktéři polopaticky vyjasňují, čeho se dopustili a jak to vlastně mysleli.
Kdyby se víc pracovalo s náznakem a s uvolněnou fantazií vybraných písní, stala by se i ztřeštěná zápletka Šedesátek o stupínek stravitelnější. Představení tak bohužel těžkne a od žánru hudební komedie se chvílemi posouvá k obyčejné, předvídatelné frašce.
Tento dojem ještě podtrhuje ryze účelová scéna s točnou, kde se mechanicky střídá prostředí agentury s interiérem Karlova domu. Nešťastně je také řešeno umístění doprovodné kapely, která většinu skladeb odehraje v zákulisí, ukryta zrakům diváků.
Hanuš Bor a Veronika Gajerová v rolích Karla a Marie i Lucie Pernetová jako jejich dcera Tereza a Radim Kalvoda, jenž hraje Terezina přízemního muže a zarputilého odpůrce "levičáckých" šedesátých let, se svých rolí zhostili s pochopením pro komediální zkratku, jenže popisné dialogy jim přistřihávají křídla.
Textu by prospělo proškrtání, aby mohla získat větší prostor choreograficky a interpretačně dobře zvládnutá pěvecká čísla. Zvlášť proto, že hudební dramaturgie je nápaditá a vedle trefně zvolených hitů Petra Nováka, Rolling Stones, Davida Bowieho či Joan Baezové se nevyhýbá třeba ani slavnému psychedelickému úletu Beatles I Am the Walrus.
Jiří Janků, Petr Svojtka: 60´s aneb Šedesátky
Městská divadla pražská – Divadlo ABC
Režie: Petr Svojtka
Premiéra: 11. září, nejbližší reprízy 20. září a dále 5., 19. a 28. října
K absolutním vrcholům patří i scénické ztvárnění slavné Armstrongovy What a Wonderful World, které překypuje všeobjímající hipíkovskou tolerancí: slavného trumpetistu při ní obkrouží trojice žen různých národností včetně muslimky.
Kvalitně odzpívané songy jsou vůbec nejsilnější zbraní Šedesátek. Roman Říčař potvrzuje v roli nájemného herce Slepičky renomé spolehlivého interpreta s příjemnou barvou hlasu, citem pro odlišné hudební styly a pro komediální polohu. Dobře mu sekunduje i trojice zpívajících hereček Nina Horáková, Evellyn Pacoláková a Veronika Janků.
Další oporou inscenace je stále trochu utajená hvězda Městských divadel pražských Zbigniew Kalina jako druhý nájemný herec Kvapil. Každý jeho výstup vnáší na scénu hravost, výjimečnou hereckou tvořivost a schopnost propojit komediantství s pěveckým a pohybovým umem.
I když 60’s aneb Šedesátky poznamenává pomalé rozvíjení dějových peripetií s několika zbytečnými repeticemi, představení má našlápnuto na solidní ohlas už proto, že splňuje diváckou poptávku po muzikálových komediích. A jako připomínka časů, kdy se rodily nezapomenutelné písničky a kdy člověk měl k člověku blíž, funguje spolehlivě.
Šedesátky Divadla ABC se vrací do časů lásky. Hudební retro komedie je příliš polopatická
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist