Z novinky Konec --- člověka. Doba z druhé ruky etablovaného souboru Spitfire Company vyzařuje touha vyjádřit se specifickými prostředky fyzického divadla - pohybem i slovem - k traumatům posttotalitní společnosti. Přemýšlivá i úderná podívaná pro desítku performerů a čtyřčlenný orchestr si ale občas místo dramatického napětí a autentické citovosti vypomáhá přímočarou ilustrací.
Inspirací tvůrcům byla kniha Světlany Alexijevičové Doba z druhé ruky, za niž autorka před dvěma lety získala Nobelovu cenu.
V mnohohlasé výpovědi žen z rozpadlého sovětského impéria devadesátých let se zračí tragika celého dvacátého století s nadějemi i pády, iluzemi i krutou, krvavou realitou.
Představení Spitfire Company vychází z pocitu, že mnohé z bolestných životních prožitků, které Alexijevičová zachytila ve svém dokumentárním románu, rezonují s deziluzemi a úzkostmi českého člověka možná víc, než bychom si přáli. Spojuje nás totiž podobná zkušenost devadesátých let, v nichž jsme stejně jako Rusové procházeli bolestným, i když ne tak divokým přerodem z totalitních poměrů do tržních.
Podívaná vsazená do industriálního prostředí bývalých holešovických Jatek je volně členěná do deseti obrazů. Otevírá ji a uzavírá symbolická postava malého kluka v kostýmu ministranta s kadidelnicí v ruce.
Povznášející oduševnělé tóny čtyřčlenné kapely skutečně navozují chrámovou atmosféru. Jako bychom měli být svědky modlitby za nenaplněná očekávání i za vlastní neschopnost přijmout popřevratovou realitu bez iluzí a chimér.
Citlivě dávkovaný hudební doprovod podbarvuje také většinu následujících výjevů. Určující funkci však má lidský hlas: úryvky z knihy Alexijevičové pro představení načetly osobnosti divadelního světa.
Některé citace uvozují, oč v dané scéně půjde, jiné se ve smyčkách refrénovitě vracejí nebo je zdvojuje živý herec - performer na scéně. Když přece jen dojdou slova, přichází na řadu vyjádření pohybem na pomezí tance.
Po prologu následuje obraz Spílání jako tvrdý a vůbec nejpůsobivější atak na diváka: dvě ženy a jeden muž v omšelých dresech a teplákových soupravách, v Rusku donedávna tolik populárních, stojí na improvizovaných stupních vítězů. Ve zkratce odříkávají a odrapovávají frustrace člověka, jenž si uvědomuje, že "devadesátá léta jsme prošvihli".
Naivní chodili po mítincích a nechávali se okouzlit novým zbožím, zatímco pohotoví, všehoschopní si rychle rozdělovali zdroje bohatství i moc.
Silná je i následující část Generál. Bizarní postavy tří invalidních dědoušků s velkými hlavovými maskami se belhají středem scény. Jejich šouravý přesun doprovází reprodukovaná zpověď starého muže, jenž s láskou vzpomíná na stalinistické časy budování. Tři staříci vypadají neboze, bezmocně, když s igelitkou v ruce zaujatě pročítají slevový leták ze supermarketu.
Tím víc překvapí razance, s jakou se vrhnou na sebevědomého basketbalistu, jenž jim symbolizuje nenáviděnou přítomnost. Starci mladíka zneškodní pomocí paralyzéru, propíchnou mu míč a holí roztlučou jeho notebook. Výbuchy agrese v dalších obrazech naberou na intenzitě.
V pohledu do nuzného bytu narvaného lidmi sledujeme fyzicky i mravně zbídačelou rodinu. Její členové jako v zaseklé smyčce znovu a znovu prožívají okamžiky znechucení, opilství a domácího násilí.
Motto "Máme se teď líp, ale někteří se mají tisíckrát líp" vyjadřuje paradox, jehož tak rádi zneužívají populisté v politice. Malý ruský (ani český) člověk není schopen smířit se s faktem materiální nerovnosti, ba ani pochopit, že mít víc nutně neznamená být na tom lépe.
Pak už ovšem v představení začnou hrát prim obrazy, z nichž se vytrácí emotivní náboj.
Scénicky ztvárněná připomínka explozí v moskevském metru devadesátých let není víc než vizualizovaný dovětek k hrůzám, které v románu s děsivou přesností vypraví jedna z matek, jež při řádění teroristů přišla o dítě.
Šok tehdy nezpůsobil jen brutální akt zabijáků, ale také následná bezcitnost mravně otupělých pozorovatelů, které tragédie bezprostředně nezasáhla.
Spitfire Company: Konec --- člověka. Doba z druhé ruky
Předloha: Světlana Alexijevičová
Koncept a režie: Miřenka Čechová
Premiéry 12. a 13. září na Jatkách 78, Praha
Další výjev věnovaný výbuchům nacionalismu a rasismu má slibný úvod. Přichází cvičitelka s živým psem, který za pamlsky předvádí nejrůznější kousky, zatímco komentátor zostřuje svůj slovník až k agresivním povelům "chcípni" a "zabij"! Poté už následuje jenom rozmáchlé, nepřekvapivě jednoznačné zobrazení davového šílenství sportovních fanoušků skandujících nacionalistická hesla.
Větší porci niternosti postrádá i závěrečný monolog kariéristky, typické reprezentantky nových poměrů. Její otevřená zpověď měla být mrazivým mementem, symbolem konce lidskosti, konce člověka, jak zmiňuje titul představení. Jenomže zůstává ve stínu sekvencí z jeho první poloviny.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist