Když se v newyorském provedení opery Anděl zkázy na jevišti poprvé objeví sopranistka Audrey Luna, zpívá notu A nad vysokým C.
Americká koloraturní sopranistka je jednou z hvězd inscenace operního díla současného britského autora Thomase Adèse, které bude tuto sobotu večer živě přenášet také 23 českých kin.
V rozhovoru s agenturou AP sopranistka vzpomíná na svou první reakci, když jí Adès ukázal partituru. "Rozložil přede mnou noty a já jsem se ho zeptala, jestli zrovna tahle musí být ta úplně první, kterou zazpívám," líčí Luna, podle níž se skladatel zasmál a námitku odbyl s tím, že to pěvkyně hravě zvládne.
V Adèsově opeře zní mnoho vysokých not – pro srovnání například v Mozartově Kouzelné flétně je tou nejvyšší zpívanou notou F nad vysokým C.
Deník New York Times dokonce napsal, že ve 134leté historii Metropolitní opery je to poprvé, co zde někdo zapěl takto vysokou notu. Přestože trvá jen zlomek sekundy, vyžaduje mimořádnou kombinaci genetických vloh, tvrdého cviku a mentální disciplíny, dodal list.
Metropolitní opera na svém facebookovém profilu přirovnala bezprecedentní počin ke "skoku o tyči až ke Slunci".
"Ta nota, ten rozsah, lehkost je metaforou pro schopnost překonat psychologické a neviditelné hranice, které kolem postav vyrostly," vysvětlil význam vysokého A autor opery Adès. "Je to okamžik příchodu," komentoval umístění rekordního tónu v ději.
Opera Anděl zkázy vznikla adaptací surrealistického filmu Luise Buňuela z roku 1962. Audrey Luna v nynější inscenaci hraje operní zpěvačku Leticii, kterou zámožný pár pozve na svůj večírek poté, co ji slyšel zpívat.
Už když Thomas Adès operu vytvářel, myslel na sopranistku Lunu, která v newyorské Met roku 2012 ztvárnila vzdušného ducha Ariela v Adesově operní adaptaci Shakespearovy Bouře.
Po většinu tří dějství nové opery Anděl zkázy jsou Leticia a další hosti z nepochopitelných důvodů zamčení v místnosti, dokud Leticii nenapadne, jak se odsud dostat ven. Uvědomí si, že všichni hosté se vrátili na místa, na nichž stáli začátkem večera. Tehdy Leticii požádali, aby jim zazpívala, a ona odmítla.
Nyní se tedy pěvkyně dá do zpěvu – a spustí snovou árii s libretem Toma Cairnse, v níž zpívá o "rozehnaných ovečkách" a "vězních touhy". Když dozpívá, hostům je dovoleno místnost opustit.
Audrey Luna dnes tuto árii označuje za šílenou. "Nemáte tam, kde se nadechnout a trochu dát hlasu odpočinout. Vidíte jen tečky na konci vět. Když jsem tu árii dostala, říkala jsem si, že tohle přece nedokážu," líčí.
Skladatel Adès ji prý ale ujistil, že se může nadechnout, kde uzná za vhodné.
Podle agentury AP má Audrey Luna vlastní vysvětlení pro to, proč Leticia musí zpívat, aby ostatní hosté mohli opustit pokoj. "Přijdu na ten večírek skoro jako pokojská. Předtím mě jen viděli zpívat, kdežto teď tam jsem jako každá operní pěvkyně na večírku, ještě pořád trochu v roli, a přijde mi, že jsem společensky zhruba na stejné úrovni jako služka," líčí.
Watch: The note is so high, it has never been sung in the 137-year history of the Metropolitan Opera https://t.co/jUDi9ujS4R
— The New York Times (@nytimes) 9. listopadu 2017
Audrey Luna účinkovala již ve světové premiéře Anděla zkázy, která se uskutečnila vloni v Salcburku, a také v letošní inscenaci v Londýně. Ve všech dosavadních uvedeních Anděla zkázy účinkuje 9 ze 14 původních pěvců.
Podle sopranistky už spolu tráví tolik času, jako by byli postavami z děje opery.
"V Salcburku jsme spolu byli šest dnů týdně po dobu šesti týdnů, pak dalších šest týdnů v Londýně a teď v New Yorku dalších čtyři pět dnů, vždy zhruba šest hodin denně," vypočítává. "Režisér třeba odejde řešit něco okolo scény a my jen posedáváme a říkáme si: moment, je to ještě zkouška, nebo jsme součástí příběhu? Také jsme tu uvězněni," dodává.
Na začátku newyorské inscenace Anděla zkázy se na jevišti objeví tři živé ovce. V historii tohoto operního domu to není poprvé, ovce využila již dřívější inscenace Verdiho Falstaffa.
Agentura AP k tomu vypočítává, jaká další zvířata Met angažovala – v Pucciniho Bohémě to kdysi byli kůň a osel, ve Straussově Růžovém kavalírovi účinkoval pes, v Prokofjevově Vojně a míru kozy a kuřata. Při uvedení opery Samuela Barbera Antonius a Kleopatra se po jevišti Met dokonce prošel velbloud.
V newyorské inscenaci opery Anděl zkázy dále zpívají sopranistky Amanda Echalazová a Sally Matthewsová, mezzosopranistky Alice Cooteová a Christine Riceová, tenorista Joseph Kaiser, kontratenor Iestyn Davies a basista John Tomlinson. Režie se ujal Tom Cairns, dirigovat bude sám autor opery Adès.
S jeho dílem se Češi brzy seznámí také osobně – Adèsovu skladbu nazvanou Totentanz v březnu 2018 jako jeden z vrcholů své sezony uvede Česká filharmonie v pražském Rudolfinu. Toto uvedení Adès přiletí osobně dirigovat a kompozici pro Českou filharmonii dokonce speciálně upraví.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist