Rudolf Firkušný se již ve 40. letech minulého století stal prvním českým pianistou, který se proslavil v mezinárodním měřítku. Pravidelně koncertoval na několika kontinentech, natáčel pro přední nahrávací společnosti.
Na letošním ročníku Klavírního festivalu Rudolfa Firkušného se však posluchači budou moci seznámit také s méně známou stránkou jeho uměleckého profilu. V podání pianisty Tomáše Víška ve čtvrtek 23. listopadu v Koncertním sálu Pražské konzervatoře zazní i několik Firkušného vlastních skladeb.
Stojí za to podotknout, že většina dochovaných Firkušného kompozic pochází z jeho mládí a často i z období raného dětství. Byl známým "zázračným dítětem" a již od svého prvního veřejného vystoupení v červenci 1920 uváděl vlastní skladbičky a také pohotově improvizoval na zadaná témata.
Co se hodnocení Firkušného improvizací týče, bohužel jsme odkázáni pouze na dobová svědectví a hudební kritiky. Jediný záznam Firkušného improvizace na zvukovém filmu ve studiu Léona Gaumonta se zatím nepodařilo objevit. I přes naléhání rodiny je mladý pianista zřejmě nikdy nezapsal do not.
V jeho archivu na Juilliard School v New Yorku, kde vyučoval od roku 1965 až do své smrti, se nacházejí pouze ukázky zadaných témat.
Ze záznamů je zřejmé, že některé fantazie na lidové písně − například Teče voda, teče − postupem času dospěly do víceméně definitivní podoby, kterou už pak pianista neměnil. Nicméně paralelně s improvizacemi vznikaly i první skladby zapsané, které se většinou dochovaly a jsou dokladem jeho nepochybného hudebního talentu.
Vlastní skladbičku s názvem Humoreska hrál Firkušný i při přijímacích zkouškách na nově otevřenou konzervatoř v Brně. Takového uchazeče tam zřejmě nikdy poté neměli − bylo mu šest let. Na konzervatoři pak studoval pod vedením samotného Leoše Janáčka, který mu zadával klasická cvičení z harmonie či náměty k tvůrčí kompozici podle vybraného obrazu nebo nálady. Společně také prozkoumávali nové partitury skladeb Janáčkových i jeho současníků Clauda Debussyho, Igora Stravinského a dalších.
Janáček však nebyl jeho jediným učitelem kompozice. Ještě v Brně Firkušný studoval i pod vedením Jaroslava Kvapila, po přestupu na konzervatoř v Praze pak pod vedením Rudolfa Karla a krátce u Josefa Suka.
Naprostá většina Firkušného skladeb je určená klavíru. Zbytek tvoří písně − většinou na texty českých autorů jako Fráni Šrámka, ale také čínského básníka Kao-ši − a smyčcový kvartet.
První skladbičky jsou programní, později se objevují tradiční formy jako preludia, variace, bagately, rondino či suita a taneční formy jako foxtrot a valčík. Vrcholem je Koncert pro klavír a orchestr, s nímž roku 1929 absolvoval kompoziční studium na konzervatoři v Praze. Mladého autora tehdy doprovodila Česká filharmonie pod taktovkou Františka Stupky. Kritika dílo označila za technicky zvládnuté, ale nepříliš originální.
Nicméně v té době již bylo zřejmé, že si mladý virtuos bude muset vybrat, kterou cestou se dále ubírat. Firkušný byl již známým koncertním umělcem i na zahraničních pódiích. A přestože po improvizaci na recitálu v Paříži se dočkal přirovnání k Franzi Lisztovi, jeho vlastní umělecké svědomí bylo příliš přísné.
V pozdějších letech se ke komponování vracel jen sporadicky a většinu dochovaných náčrtů nedokončil. Pro své recitály pořídil transkripci Černohorského varhanní fugy, Smetanovy Vltavy a spolu se skladatelem Vilémem Tauským upravil Polku a Skočnou ze Smetanovy Prodané nevěsty.
Tato transkripce patřila k jeho oblíbeným a žádaným koncertním přídavkům. Bohužel kvůli nevyřešené otázce autorství je její vydání stále v nedohlednu.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist