Mezi snímky nominovanými v 27. ročníku fotožurnalistické soutěže Czech Press Photo se stejně jako před rokem často objevují fotografie zachycující pandemii koronaviru. Bodovaly také snímky z olympijských her, které ale rovněž pandemie poznamenala, a úspěch měly i fotografie následků tragického řádění přírodního živlu na jižní Moravě. Přestože byl letos volební rok, snímky z kampaně v nominacích až na jednu výjimku nejsou. Po třech nominacích v osmi kategoriích v úterý zveřejnili pořadatelé. Za mediální dům Economia je ve dvou kategoriích nominován fotograf Lukáš Bíba. Celkem poslal do soutěže 36 snímků. Všechny si můžete prohlédnout ve fotogalerii.

Výsledky voleb fotografové, pokud je zachytili, přihlásit nestihli, mohli tak učinit jen se snímky pořízenými do 30. září. Mezinárodní porota hodnotila přes 4300 snímků od 250 fotografů z České a Slovenské republiky. Vítěze vyhlásí organizátoři v lednu.

V úterý oznámili i držitele zvláštních cen, jednu z nich, cenu pro mladého autora, získal reportér ČTK Ondřej Deml za sérii z olympijských her s názvem Olympijské emoce. Dokumentování tohoto sportovního svátku vyneslo nominaci i Michalu Sváčkovi z Mafry, který o prvenství v kategorii Sport soutěží se sérií nazvanou Olympijské hry Tokio 2020. Volný fotograf Jaroslav Svoboda má mezi nominacemi sérii Bajky!, která zachycuje drama i štěstí cyklistů jezdících v terénu, a reportér ČTK a loňský vítěz Czech Press Photo Roman Vondrouš postupuje se sérií Věrní fanoušci. Ukazuje milovníky fotbalu, kteří v době uzavřených stadionů sledovali zápasy svého oblíbeného klubu přes zeď i pomocí přinesených žebříků.

Kategoriím Aktualita a Reportáž vévodí témata, která letos rezonovala společností, tedy pandemie a jihomoravské tornádo. V kategorii Aktualita má dva příspěvky Martin Divíšek ze zpravodajské agentury European Pressphoto Agency (EPA). Jedním je série nazvaná Nepokoje chuligánů kvůli covid opatřením a druhým snímek Tornádo zasáhlo jihomoravský region na jihovýchodě České republiky. Také třetí nominace v této kategorii zachycuje následky červnového tornáda, sérii s názvem Zkáza přihlásil Petr Topič ze společnosti Mafra.

Pandemie rezonovala u poroty i v kategorii Reportáž, kde poslala do dalšího kola dva příspěvky Lukáše Bíby z Economie. Prvním je série s názvem Druhá a třetí vlna zachycující práci zdravotníků s pacienty s covidem, druhá série má název 25 tisíc křížů a připomíná chvíli, kdy aktivisté nakreslili na Staroměstské náměstí kříž za každý tehdy touto nemocí zmařený život. Volný fotograf Petr Vrabec je nominovaný za sérii s názvem Protesty Strajk kobiet ve Varšavě.

V kategorii Člověk a životní prostředí bodoval reportér ČTK Igor Zehl se snímkem Digitální pohoda. Na něm odpočívá ošetřovatelka krav s mobilním telefonem v ruce a vleže opřená o ležící krávu. Dvakrát se v různých kategoriích objevilo téma karlovarského filmového festivalu. Petr David Josek z AP má nominaci za sérii snímků s jeho hlavní letošní hvězdou Johnnym Deppem a Lukáš Bíba z Economie má jako svou další letošní nominaci sérii nazvanou Křišťálový glóbus, která připomíná tradiční hlavní festivalovou cenu.

Známý už je také držitel Grantu Prahy, druhé hlavní ceny soutěže. Vítězný soubor vybírá pražský primátor na doporučení mezinárodní poroty, která doporučuje vybrané soubory s nejvyšším hodnocením. Cenu získal Petr Vrabec za cyklus Pražské periferie. Mezi zvláštními cenami je i stipendium ČTK pro mladého autora do 26 let, které získala volná fotografka Barbora Kvasničková za sérii Ničivých požárů v okolí Athén.

Mezinárodní porota zasedala 17. až 19. října a kromě předsedy, šéfa fotobanky ČTK Petra Mlcha, v ní zasedli Adrian Evans, ředitel agentury Panos Pictures z Velké Británie, Sean Gallup, vedoucí fotograf Getty Images z Německa, Alžběta Jungrová, fotografka ze skupiny 400ASA, a Jan Zátorský, fotograf mediálního domu Mafra.