Televizním stanicím napříč Evropskou unií se v sobotu otevřela možnost umisťovat do pořadů výrobky firem a inkasovat za to peníze. Počítá s tím totiž evropská směrnice Audiovize bez hranic, kterou musí členské státy EU převést do národní legislativy právě do 19. prosince letošního roku.

V Česku zatím norma čeká na schválení v dolní sněmovně, podle zákonodárců by mohla být přijata nejdříve v lednu.

Členské státy mohou takzvaný "product placement", tedy placené umisťování reálných značek a výrobků do děje, povolit ve filmech, seriálech a zábavních programech.

Sex ve městě: Manolo Blahnik a Apple

Například v seriálech a filmech severoamerické produkce je přitom product placement ustálenou marketingovou praxí už od konce devadesátých let. Některé "módní seriály" na tomto způsobu částečného financování svých rozpočtů přímo stojí, a propagované značky často dokonce dokreslují jejich image.

Jedním z nejvýraznějších příkladů je třeba dnes už kultovní seriál kabelové HBO Sex ve městě. Oblíbená komediální série odehrávající se v moderním New Yorku na přelomu tisíciletí jako jeden z prvních televizních projektů své hrdinky konfrontovala s reálnými, existujícími módními značkami a výrobky, mnohé z nich se dokonce pravidelně dostávaly do replik jednotlivých postav.

Spolupráce je výhodná oboustranně - děj působí autenticky, firmám přináší reklamu k nezaplacení. Fanoušci si například hlavní hrdinku, novinářku Carrie Bradshawovou v podání herečky Sarah Jessiky Parker, ztotožňovali se střevíčky luxusní módní značky Manolo Blahnik či s notebooky značky Apple.

To teď bude možné i v zemích EU. Nová směrnice však ovlivňuje i četnost reklamních bloků, které televizní programy přerušují. Zpravodajské pořady, celovečerní filmy i filmy určené pouze pro televizní programy mohou být přerušovány reklamními pauzami nejvíce jednou za půl hodiny.

Česká republika novelu zákona o audiovizuálních mediálních službách zatím přijmout nestihla. V dolní sněmovně ji čeká třetí čtení. Televize vysílající v Česku zdůrazňují, že novela odráží prudký vývoj v oblasti televizního vysílání v posledních letech.

Jak Česká televize, tak i komerční stanice Nova a Prima doufají, že směrnice se stane součástí českého právního řádu dříve než ve stanovené dvouleté lhůtě. Současný český zákon o vysílání termín product placement vůbec nezná, jeho případy se proto posuzují spíš jako skrytá reklama.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist