Stopadesáté výročí narození Gustava Mahlera, rodáka z Vysočiny, přinese letos při koncertech v hudebních metropolích i mimo ně zcela jistě nejednu uměleckou událost. Jednu už však české země zažily na podzim roku 2008, kdy uplynulo sto let od premiéry jeho Sedmé symfonie, jediného z děl tohoto světoznámého autora, které poprvé zaznělo na našem území.

Trvalou připomínkou je nedávno vydaná nahrávka vystoupení rozhlasových symfoniků a dirigenta Jiřího Stárka v Jihlavě na mahlerovském festivalu Hudba tisíců z 19. září.

Alpské kravské zvonce

Živý snímek rozměrné a mnohotvárné Sedmé symfonie má některé zápory dané ve zvuku menší kubaturou sálu, ale současně klady dané jedinečností okamžiku - na den přesně se při výročí sešel ve městě Mahlerova dětství s předním pražským tělesem nestor českých dirigentů k nevšednímu velkému úkolu.

Z nahrávky je cítit, jak se po určité době vnitřně sladili a našli i v akusticky nezvyklém prostředí řadu detailů, těch, které činí Mahlerovu hudbu jedinečnou. Groteskní, trubačské, taneční, lyrické i zádumčivé epizody tvoří v jeho symfoniích kaleidoskop nálad a pocitů.

Tento specifický zvukový svět, který ve velkých projektech zpřítomňují na svých nahrávkávh ti nejlepší světoví dirigenti, i tady, v pětivěté, ryze instrumentální symfonii s pozoruhodnými nokturny a zvoněním alpských kravských zvonců, zaznívá trefně.

Existuje také nové dvojalbum s hudbou Dvořáka a Čajkovského, které je plodem několikaletého uměleckého soužití šéfdirigenta Jiřího Stárka a Karlovarského symfonického orchestru.

V roce 1894 právě tento soubor hrál v Poštovním dvoře kontinentální premiéru Dvořákovy Novosvětské symfonie. Stárek s orchestrem v posledních letech realizoval v abonmá nejeden ambiciózní program včetně uvádění Mé vlasti.

O čilém osmdesátníkovi, nositeli medaile za celoživotní šíření dobrého jména české kultury, se říkává, že je služebně nejdéle působícím českým dirigentem. Už předtím, než v roce 1968 po okupaci odešel tento Talichův žák natrvalo do ciziny, léta pracoval na důležitých úkolech v Československém rozhlase.

Návrat k tradicím

A činorodost vyzařuje nadále, nepřestává neúnavně pracovat a koncertovat. Zůstává usazen v Německu, ale pravidelně se vrací. Druhou polovinu dvojalba tvoří Čajkovského Pátá symfonie, dirigovaná s velkým osobním nasazením, které pomáhá Stárkovi směřovat hru každého orchestru k jeho nejlepším stránkám.

I karlovarský je ve vzájemném porozumění a soustředěnosti s tímto dirigentem schopen dobrat se technické a stylové jistoty. Těleso má pochopitelně proti největším orchestrům, pohybujícím se navíc častěji v mezinárodním prostředí, limity dané třeba i o něco menším obsazením nebo menší ohebností.

I když je pro Jiřího Stárka, tak často se hlásícího k tradicím, z nichž vyšel, tím nejvlastnějším světem česká hudba, cítěná robustně i líbezně, jak je právě třeba, tak i s Čajkovského známou partiturou se vyrovnává více než čestně. Stárkovy návraty a pak i soustavné působení v čele orchestru slavily mnohé úspěchy a obě aktuální nahrávky jeho statut opět potvrzují.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist