Seznam režírovaných operních titulů pětapadesátiletému Ondřeji Havelkovi postupně narůstá. Ukazuje se, že pozdnější debut v oboru nemusí být nevýhodou.
Havelkovi se i bez dlouholetých zkušeností daří a uznání k němu nesměřuje proto, že je populární jako herec i hudebník, ale díky zážitkům, které jeho projekty v žánru hudebního divadla přinášejí.
Naposledy zaujala Havelkova režie Hoffmannových povídek Jacquese Offenbacha, jež měly v pražském Národním divadle premiéru tento měsíc.
Z kluziště k nevěstě
Havelkova profesionální práce v operních divadlech začala tak trochu klukovskou hříčkou - "hokejovou operou" Nagano. To mu bylo padesát. První skutečnou operní režií byla však až o dva roky později brněnská Prodaná nevěsta, v níž se v roce 2006 Havelka vrátil do města, kde obor studoval.
"Prodanka" stejně jako tam nedávno v Havelkově režii uvedený Netopýr, ale i jeho pražská Bohéma a rovněž Hoffmannovy povídky, mají hodně společného: v rámci daného stylu díla inteligentní, v detailech netuctové řešení, podrobné herecké vedení pěvců i dávku nápadité hravosti, která se stává zdrojem potěšení.
Havelka bezelstně setrvává v tradičních mantinelech žánru a řemesla, nepouští se do převratných aktualizací, filozofických koncepcí či vytváření nevídaných obrazů a situací. Avšak konzervativnost neznamená nudu nebo muzeálnost - naopak, právě proti tomu je promyšleně v opozici.
A oproti univerzálním režisérům přistupujícím k opeře jako ke každému jinému divadlu má výhodu svým muzikantským zázemím. Poskytuje mu možnost vycítit a rozpoznat vztah hudby a děje, a tím také vyjádřit přirozenost pohnutek a intenzitu situací a emocí. Ostatně, právě s tím souvisí rovněž Havelkova schopnost vyprávět operní příběhy přehledně a zajímavě, navíc civilně.
Vraž do toho dobrý gag
Už ve své Prodané nevěstě, v události, jež měla váhu "debutu roku", nezapřel zálibu v evokaci uplynulých dob, jak to dělá coby zpěvák věnující se například jazzu z počátku dvacátého století.
Ale nezůstal zdaleka jen u toho. Vyprávěl operu jako barvitě vykreslenou masopustní vesnickou historku a ukázal, že lze překročit rámec operních klišé - pouhých živých obrazů, prázdného patosu a stylizovaných pohybů -, a to směrem k přirozenosti bezmála filmové.
Podobná byla v Brně počátkem letošního roku v Havelkově režii Straussova opereta Netopýr. I v nadsázce se mu v inscenaci daří udržet úroveň a vkus, nedává prostor frivolnosti ani trapnosti. Přidává naopak řadu neokoukaných momentů.
Ostravský balet bude tančit na písně skupiny U2 - čtěte ZDE
České divadelní fotografie i z archivů jsou k dispozici digitálně na webu - čtěte ZDE
Celek je klasický i vtipný, žádné retro, spíše komická opera než pouze opereta. Zábavnosti napomohla čeština inscenace oživená brněnskými narážkami i komediální etudy sólistů s přirozenými charakteristikami postav.
Havelkův lehký odstup je zdařilým pokusem o hudební divadlo, současné a využívající všeho, co lze vytěžit ze zdánlivě obstarožního žánru. Ukazuje se, že toho mimochodem není málo... V Pucciniho Bohémě uvedené ve Státní opeře Praha se Havelkovi v minulé sezoně také podařilo najít v melodramatickém příběhu z pařížského uměleckého polosvěta množství příjemně komických detailů.
Nešlo o srdceryvné drama, nýbrž o realistický i dojemný žánrový obrázek s důvěryhodnými detaily, bez schválností a tu a tam s dobrým gagem.
Havelkovy inscenace jsou výrazně režisérskými projekty. Neprezentují však režiséra, ale ukazují, že lze opustit nevěrohodný svět nenápaditě pojímaných oper a dospět k prostému a opravdovému hudebnímu divadlu o lidech.
Co je Havelkovo, to se počítá
Jeho zatím poslední úkol, Hoffmannovy povídky, jsou rozvláčnou francouzskou romantickou operou. Však také představení v Národním divadle, nově otevírající kompletní verzi díla, trvá bezmála čtyři hodiny. Hudební nastudování Michela Swierczewského je přirozeně emocionální, bez sentimentu, možná někdy až málo rafinované.
Nicméně Havelka se v opeře neztratil. Tři prostředí tří lásek jsou odlišena, celek je šikovně propojen. V rovnováze se tu nacházejí snovost a bizarnost s realismem, avšak probleskne též ironický odstup. A scéna s loutkou, do níž se básník Hoffmann zamiluje v domnění, že jde o dívku? Pohyby "stroje" i různé druhy jeho selhávání, vyjádřené v pokřivených koloraturách sopranistky, vymyslel Havelka zábavně.
Na tuto proslulou epizodu se v opeře čeká podobně jako na scénu Komediantů v Prodané nevěstě. V obou případech si režisér, jenž to dobře ví, s řešením pohrál a očividně si to užíval. Publikum s ním.
U Nagana, kontroverzního, ale úspěšného projektu, později znovu uvedeného na scénu, ještě nebylo jasné, kam Havelka směřuje. Šest let je však dobou, za kterou se už v české opeře osobitým přístupem regulérně a definitivně etabloval. Je s ním možné počítat.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist