Festival designu se v rakouské metropoli koná už počtvrté. Své zastoupení na něm má i Česko.

Přehlídka představuje výrobkový, průmyslový i nábytkářský design. Nechybějí experimenty. Ukazuje i proces vzniku a výroby. Dokládá, jak design ovlivňuje a naplňuje každodenní život.

Podle organizátorů vídeňská akce snese mezinárodní srovnání. Účastní se jí renomované týmy designérů a známí designéři. Své práce na ní představují i Češi. Na výstavě Barokní lesk a nerezová ocel v muzeu Liechtenstein se podílela skupina Olgoj Chorchoj.

Spolu s nizozemským studiem Makkink & Bey a švédským týmem Claesson Koivisto Rune představuje kulturu stolování v minulosti i budoucnosti.

V různých vídeňských prostorách pak jsou instalace, které vytvořila desítka tvůrců. Mezi nimi je i český designér Daniel Pošta, za nímž jsou podle pořadatelů "humorná, historicky fundovaná a řemeslně perfekcionistická řešení produktů". Ve Vídni se spojil s tradičním výrobcem nožů a nůžek - firmou Lorenzi, která existuje od roku 1835.

Ve výstavním prostoru Quartier21 ve vídeňské muzejní čtvrti (Museum Quartier) je pak ode dneška třeba výstava skupiny ak7 (achtungkunst - pozor umění), která sdružuje devět výtvarníků. Snaží se tak propojit design s uměním. Mezi devítkou tvůrců je Čech Pavel Büchler, který působí v Británii.

Návštěvníci mohou vidět jeho malou sadu nářadí. Drobné listy pilek se v ní mění ve šperháky. Podle kurátorky Terezy Kotykové práce poeticky ukazuje i na to, že se vlastně nikdy neví, co má sběratel v hlavě a že se s uměleckými díly pojí i krádeže.

Rakušan Martin Walde představuje dva své objekty - stoly. Jeden tvoří skleněná deska podepřená židlemi, druhý starý šuplík na židlích. "Dostal jsem se k nábytku vlastně nevinně. Ve svém ateliéru a bytě dodnes nemám pořádný stůl, vždy jen nějaký sestavený z desky a něčeho," řekl dnes na prohlídce výstavy výtvarník.

Ulrike Lienbacherová, která ve své práci zobrazuje ženské tělo, zas navrhla toaletní stolek. Jeho zrcadlo je zarámováno v dřevěných copech, na kterých řezbář pracoval 140 hodin. Autorka objekt nazvala Psycha. Pojem označuje nejen kus nábytku, ale má vypovídat i o ženské psychice. K vidění je i lavička Loise Weinbergera. Autor ji původně sestavil z dřevěných palet. Ty pak ale dal přesně odlít z kovu.

V laboratoři Vienna Design Weeku mohou zájemci naživo sledovat postup designérů. Letos se hlavním materiálem stal papír. Na přehlídce nechybí ani soutěž pro návštěvníky.