Kuriozitou, ovšem s překvapivě silným nábojem, se stalo v neděli, v poslední den mezinárodní přehlídky Janáček Brno 2010, hodinové představení Janáčkovy Šárky v sále brněnské Reduty. Tato verze Šárky – na rozdíl od mnohem pozdější konečné verze plné – existuje jen v neinstrumentované podobě s pouhým klavírním doprovodem.
Dotek s tím, jak skladatelsky nepříliš zkušený třicátník zamýšlel své vůbec první operní dílo, byl přesto vzrušující. Jen tři roky předtím, než Janáček Šárku napsal, zemřel Smetana a Dvořák se teprve stával slavným – ale Janáčkova hudba už občas dává tušit svou budoucí originalitu.
Čtveřice mladých sólistů v čele s Lucií Kašpárkovou, brněnský sbor Vox Iuvenalis a Ondrej Olos u klavíru dali scénickému náznaku opery dramatismus a zvukovou plnost. Potvrdili, že takový projekt má smysl.
Zahraničním trumfem brněnského festivalu bylo sobotní hostování divadla z Essenu s operou Lulu od Albana Berga. Festival umožnil publiku poznat proslulé, i po osmdesáti letech velmi moderní dílo, které se v Česku nehraje.
Dirigent Stefan Soltesz se s desítkou pěvců a svým orchestrem pohyboval v Bergově expresivním hudebním stylu s imponující samozřejmostí. Inscenace z letošního ledna je hudebně i scénicky obdivuhodným profesionálním projektem.
V detailech naturalisticky uchopený syrový příběh stylizovanými divadelními prostředky zobecňuje, provokuje, nutí k zamyšlení a nabízí výklady, přesně tak, jak to v umění má být. Lulu je ztělesněním ženy, která mezi lidi vnáší neklid a násilí.
Leoši Janáčkovi kryjí v Brně záda Beatles i Marilyn Monroe - čtěte ZDE
Janáček je vším: Marilyn Monroe, Hitler i Ježíš, aby upozornil na brněnský festival - čtěte ZDE
Bergova opera je ovšem strohá a nevzbuzuje vášně ani soucit. Alespoň v této inscenaci ne. Napsal ji na základě tragédií Franka Wedekinda a vytvořil dílo kontroverzní, chladné, s bezcitnými bizarními postavami. V divákovi se skoro vše vzpírá proti přijetí takového obrazu světa.
Essenské představení se nesnaží potlačit pocit lhostejnosti, který se k příběhu o Lulu, o jejím dekadentním životě a krutém konci bez očistné katarze bezděky váže. Tím spíš, že pro ně inscenátoři zvolili už méně obvyklou autentickou nedokončenou podobu opery. Jejich večer v Janáčkově divadle byl setkáním se skutečným uměním.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist