ALBUM

Shakira
Sale el Sol/The Sun Comes Out
Sony Music, 2010

Kolumbijská zpěvačka Shakira patří k umělcům, které mají posluchači automaticky zařazené k žánru tanečního popového mainstreamu. Ne zcela právem.

Shakira teď vydává novou desku a návratem ke svým kořenům tu de facto uznala, že pokus o elektronické R&B severoamerického střihu na loňském albu She Wolf byl šlápnutím vedle. Na aktuální desce Sale el Sol/The Sun Comes Out opět zní charakteristický mix latiny s popem i rockem.

Nahrávku Sale el Sol/The Sun Comes Out šlechtí velký podíl akustických nástrojů, akordeon ve stylu typickém pro merengue, dechové nástroje v podání party rozjařených mariachis i odkazy na blízkovýchodní rytmy, které má Shakira v krvi po libanonském otci.

Latina říznutá hip hopem

Běží tu samozřejmě i počítačové hudební programy, ovšem studiová "umělá hmota" tentokrát neční, ale spíše podporuje. Pochopitelně stále jde "jen" o komerčně zaměřený pop, ale alespoň pop osobitý a živelný.

Ústupem od módní "technologické" severoamerické produkce se ovšem Shakira nevzdala třeba inspirací v latinohiphopové fúzi. Rap a hiphopový rytmus sice zazněl už na její první oficiální (a třetí studiové) desce Pies Descalzos (1996), tentokrát však tvoří důležitou a soudržnou součást několika písní. Se skladbou Gordita vypomohl rapper Residente z portorické skupiny Calle 13, s dalšími písněmi pak dominikánský hip hoper El Cata.

Shakira i tentokrát přizvala "západní" spolupracovníky. Ovšem například vstup věhlasného rappera Pitbulla postrádá navzdory přezdívce potřebnou zubatost a hubatost latinských kolegů, byť sám Pitbull má kubánské předky. Latinskoamerický, tedy Shakiře vlastní živel naštěstí převládá.

Hymnus válečnice

Vnucuje se logická výtka, že albem Sale el Sol/The Sun Comes Out se Shakira vlastně nikam neposunula, jen se vrací k rozvíjení stylu z dob před deskou She Wolf. Samotná zpěvačka uvedla v rozhovoru pro MTV, že Sale el Sol je "syntézou všeho, co jsem dělala za posledních dvacet let".

Pravda, ovšem pořád lepší než bezkrevné, západnímu uchu podbízivé pokusy o soudobé R&B.

Jeden výlet do pro ni nových teritorií však Shakira uskutečnila. Spolu s jihoafrickou afropopovou skupinou Freshlyground natočila již velmi známý hit Waka Waka, který vydání alba předcházel o půl roku. Píseň pasovaná na oficiální fotbalovou hymnu a zároveň fungující v tanečních klubech je přitom založena na válečnickém hymnu národa Fangů z kamerunské oblasti.

Shakira znala píseň z rodné Kolumbie, kde byla koncem osmdesátých let populární v podání kamerunské skupiny Zangalewa/Golden Sounds. Asi si nelze dělat velké iluze, ale Shakiřina pocta africké hudbě možná zapůsobí osvětově i na diskotékové publikum.

I když Shakira nepřekonala svoje vrcholná alba Dónde Están los Ladrones? či Laundry Service, stále se dokáže odlišit od převládající mainstreamové unylosti. Odlišit samotnou hudbou, nikoliv extravagancemi.

 

Shakira na novém albu Sale el Sol dokazuje, že pokus o elektronické R&B na předchozí desce She Wolf byl šlápnutím vedle. Nahrávku Sale el Sol šlechtí velký podíl akustických nástrojů, latino styl i odkazy na rytmy Blízkého východu.