Roland Schimmelpfennig
Ambrózie
režie David Czesany
Praha, Divadlo Na zábradlí. Premiéra 17. 12.
K hospodskému stolu s opilými štamgasty zve ve své poslední premiéře pražské Divadlo Na zábradlí. Divákům hry současného německého dramatika Rolanda Schimmelpfenniga Ambrózie s podtitulem Dionýská slavnost na začátku 21. století bez katarze se tu dostane podobného zážitku jako střízlivému návštěvníkovi restaurace před zavírací hodinou.
Defilé zmařených životů, blábolivých historek, frustrací a slabostí střídají opilecké rituály a extáze. Fortelný stůl obsazený sedmi muži a jednou ženou pomalu krouží na vyvýšené točně. Pobryndaná deska posetá sklenicemi, vajgly a zbytky brambůrků se při tom s okolo sedícími odráží v obřím nakloněném zrcadle jako výstavní exponát.
Jako moucha v pivu
Schimmelpfennig není v Čechách neznámý. S úspěchem u nás byly uvedeny jeho hry Push up, Arabská noc a Předtím/Potom. Texty, které sice nejsou vybroušenými dramatickými skvosty, ale znepokojují a baví občas až surreálně vypouklou vizí současnosti a jejích neuralgických bodů, ať už je to modla kariérního postupu nebo muslimští migranti v evropském paneláku.
Ambrózie je pokusem o obraz společnosti paralyzované ztrátou životní energie a utápějící se ve svých neurózách a sebeklamu jako moucha v pivu. Co si budeme povídat, není to pěkný pohled. Zábavný leda pro masochistu.
Divadlo Na zábradlí hraje znepokojující anekdotu - čtěte ZDE
Sebevraždy a deprese naplnily první divadelní hru Radky Denemarkové - čtěte ZDE
Režie Davida Czesaného se pokouší volný proud autorského psaní strukturovat v pomyslných "hudebních" vlnách, které vždy vrcholí společným zpěvem či orgastickým bubnováním příbory o desku stolu.
Ze sborových pasáží hospodského blábolení se vynořují kouzelně vycizelovaná sóla, jako například Heringova (Igor Chmela) napůl zpívaná "báseň" o lovu nebo Gallaschova (Jiří Ornest) nezapomenutelná interpretace odrhovačky Pásla ovečky v zeleném hájíčku...
Za stolem sedí též manželé Hartungovi (Miloslav Mejzlík a Marie Spurná). Jejich evidentně dávno rozpadlý vztah se v jejím případě transformoval do jízlivých poznámek a krutých trapností, v jeho případě do voyeursky uslintaných erotických představ.
Všeobecná citová vyprahlost se tu prezentuje především jako popisy bizarních sexuálních frustrací také v případě Kreye (Pavel Liška) nebo Kubische (Ivan Lupták). Petr Čtvrtníček jako Kronberg ohromuje svými podnikatelskými vizemi v lodní dopravě a Rockweieler (Leoš Noha) doplňuje výstavní vzorek o typ bezelstně tupého zástupce pivních buranů.
Přitažlivost snivce
Servírka Kristýny Maděričové je jako Máří Magdaléna pro všechny ženskou ikonou i opatrovatelkou selhávajících mužů kolem stolu. Její srdce však patří jedinému: Heringovi. Rádi jí to věříme, protože Chmela tuto nejvíce konzistentní postavu obdařil výlučností a přitažlivou energií hospodského snivce.
Osobní příběhy štamgastů, jak se před námi během necelých dvou hodin skládají, jsou sociologicky možná i výstižnou, nicméně krajně bezútěšnou přehlídkou typologie ztracených existencí. Přesah hry a Czesaného inscenace k obecnějšímu obrazu evropské společnosti je ale přinejlepším velmi omezený.
Trailer k představení Ambrózie (text pokračuje za videem)
Divadlo Na zábradlí v poslední době velmi riskuje - večer aktovek evropských dramatiků na téma letiště nazvaný Nebe nepřijímá, Denemarkové Spací vady i tato poslední premiéra jsou bezesporu prestižními a odvážnými projekty v oblasti současné dramatiky. Teď jen aby toto poměrně obtížně stravitelné menu také zachutnalo publiku.
Fotografie z představení Ambrózie
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist