Irácký fotograf si nechal připevnit miniaturní kameru na temeno hlavy. Celý letošní rok bude toto zařízení pořizovat každou minutu snímky, které jsou přenášeny a promítány na výstavě současného umění v katarském Dauhá. Vafá Bilál emigroval z Iráku v roce 1991 a dnes žije v USA. O jeho originálním projektu informoval server BBC.

Kamera je připevněna ke třem titanovým destičkám, které byly Vafáovi implantovány do lebky. Protože lékaři považovali jeho nápad za příliš nebezpečný, podařilo se mu jej realizovat nakonec až díky vyznavačům piercingu. V zájmu umění podstoupil Vafá Bilál, který emigroval z Iráku v roce 1991 a dnes žije v USA, nemalou bolest a dodnes si rány hojí nahřátými ručníky a slanou vodou.

Vbrzku hodlá kameru zdokonalit tak, aby byla použitelná i ve vlhku. Prozatím se ale musí sprchovat v igelitové čepici, samozřejmě průhledné.

Bilál chce mimo jiné poukázat na to, že většina městského obyvatelstva dnes žije pod dohledem bezpečnostních kamer.

Za všechno může válka

Život se mu zkomplikoval v mnoha směrech. Například při své nedávné cestě letadlem strávil pod nejrůznějšími skenery drahný čas.

Bilál učí fotografii na Newyorské univerzitě. V zájmu zachování soukromí studentů souhlasil s tím, že na půdě univerzity kameru zacloní.

Hlavním z motivů pro nezvyklý projekt jsou jeho vzpomínky na Irák. Žil kdysi v Nadžafu, ale nezbylo mu nic, co by mu život v Iráku připomínalo. "Bombardovali můj Nadžaf, odevšad stoupal kouř a já jsem si tehdy přál, abych to vše mohl nějak zachytit," vysvětluje.

Po odjezdu z Iráku v roce 1991 strávil dva roky v uprchlických táborech a nakonec dostal politický azyl v USA. Většina jeho příbuzných zůstala doma, bratr před šesti lety zahynul při atentátu. Otce to zlomilo tak, že přestal jíst a pít a krátce potom zemřel i on.

Projekt se rodil tři roky. Galerie ho odmítaly stejně jako lékaři, kteří považovali implantaci kamery do lebky za velké zdravotní riziko. Místo toho má Bilál v hlavě upevněny pouze úchyty, k nimž je kamera připevněna.

Umělec k zastřelení 

Kritici pochybují o umělecké hodnotě projektu a poukazují na to, že je při něm porušováno soukromí. "Lidé na to reagují velmi ostře - mají se takové věci dělat a není to hrozné? Ale Vafá Bilál tím poukazuje na spoustu současných problémů," řekl jeden z kurátorů výstavy v katarském Dauhá Till Fellrath.

Také předchozí Bilálovy projekty vzbudily rozpaky. Na záda si například nechal vytetovat mapu Iráku bez hranic, vymezenou pouze místy bojů a americkými a iráckými oběťmi. V rámci projektu Domácí napětí strávil měsíc v chicagské galerii a lidé z celého světa po něm mohli střílet z painballových zbraní prostřednictvím webové kamery.

Svůj nejnovější kamerový projet považuje za náhled do budoucnosti. Díky budoucím technologiím prý lidé u sebe přestanou nosit i mobilní telefony a jejich spojení se světem bude prostě zabudováno přímo do jejich těl.