1. místo
Muž bez minulosti
Autor Aki Kaurismäki Režisér Miroslav Krobot
Dejvické divadlo
2. a 3. místo společně
Věc Makropulos
Autor: Karel Čapek
Režie Robert Wilson
Národní divadlo v Praze
Spílání publiku
Autor: Peter Handke
Režie: Dušan David Pařízek
Divadle Komedie
4. místo
Káťa Kabanová
Autor: Leoš Janáček
Režie: Robert Wilson
Národní divadlo v Praze
5. a 6. místo společně
Weissenstein
Autor: Johannes Urzidil
Režie: David Jařab
Divadlo Komedie
Korespondence V+W
Podle dopisů Jiřího Voskovce a Jana Wericha Režie: Jan Mikulášek
Národní divadlo v Brně
7. až 9. místo společně
Dealer's Choice aneb Kdo rozdává, rozhodne
Autor: Patrick Marber
Režie: Jiří Pokorný
Dejvické divadlo
James Blond
Autor: Vítek Peřina
Režie: Tomáš Dvořák
Divadlo Alfa v Plzni
Krvavé křtiny aneb Drahomíra a její synové
Autor: J. K. Tyl
Režie: Štěpán Pácl
Národní divadlo moravskoslezské v Ostravě
10. místo
NoD Quijote
Autor: Egon Tobiáš podle textů Bohuslava Reynka a Miguela de Cervantese
Režie: Jan Nebeský
Teatr Roxy-NoD Praha
Inscenací roku 2010 se v anketě Divadelních novin stal Muž bez minulosti Akiho Kaurismäkiho, jak ho v Dejvickém divadle v Praze nastudoval režisér Miroslav Krobot. Druhé a třetí místo obsadily Čapkova Věc Makropulos amerického režiséra a výtvarníka Roberta Wilsona v činohře Národního divadla v Praze a Handkeho Spílání publiku, které připravil režisér Dušan David Pařízek v pražském Divadle Komedie.
Výsledky 18. ročníku ankety v úterý zveřejnilo první letošní číslo Divadelních novin. Hlasovalo v ní 107 divadelníků, kritiků a publicistů, kteří vybrali celkem 65 inscenací a projektů.
Krobot v Muži bez minulosti přiměl herce, aby odložili herectví - čtěte ZDE
Režisér Wilson protáhl Karla Čapka svou továrnou na divadlo - čtěte ZDE
Kdysi skandální hra Spílání publiku je znovu provokativní - čtěte ZDE
Také čtvrté místo obsadila v anketě inscenace Roberta Wilsona, konkrétně opera Leoše Janáčka Káťa Kabanová připravená rovněž na české první scéně. Společné páté a šesté místo patří Divadlu Komedie, kde David Jařab inscenoval Weissensteina od Johannesa Urzidila, a brněnskému Národnímu divadlu za představení s názvem Korespondence V+W. Režisér Jan Mikulášek je připravil podle dopisů Jiřího Voskovce a Jana Wericha v dramatizaci Dory Viceníkové.
Sedmé až deváté místo obsadila inscenace hry Patricka Marbera nazvaná Dealer's Choice aneb Kdo rozdává, rozhodne, uvedená v Dejvickém divadle v režii Jiřího Pokorného, loutková parodie Vítka Peřiny James Blond v režii Tomáše Dvořáka v plzeňském Divadle Alfa a Tylovy Krvavé křtiny aneb Drahomíra a její synové v režii Štěpána Pácla v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě. Desátá příčka patří projektu NoD Quijote, jehož autorem je na základě textů Bohuslava Reyneka a Miguela de Cervantese Egon Tobiáš. Jan Nebeský ho režíruje v Teatru Roxy-NoD Praha.
Zpracování Janáčkovy opery Káťa Kabanová je provokativní a nezaměnitelné - čtěte ZDE
Homosexuální karbaníci hrají v Dejvickém divadle výjimečnou partii - čtěte ZDE
James Blond: Agent 007 má v Divadle Alfa ostře řezané rysy. Je dřevěný - čtěte ZDE
Redaktor Divadelních novin Vladimír Hulec upozornil, že letos se víc než kdy jindy objevily tituly z Prahy, Brna a Ostravy. "Regionální soubory jako by v čase ekonomické krize spoléhaly na divácké jistoty. Netroufají si, snad s výjimkou královéhradeckého Klicperova divadla, ústeckého Činoherního studia a Jihočeského divadla z Českých Budějovic, na náročnější projekty," řekl Hulec ČTK a vyzdvihl výrazné herecké projekty Dejvického divadla a Národní divadlo s Wilsonovými režiemi.
"Všechno to tak trochu jsou hry na jistotu. V Dejvicích jsou dnes na vrcholu a užívají si ho. A Wilson je mistr světového formátu, jaký u nás, alespoň v činohře, snad nikdy nerežíroval. Aspoň díky němu vstoupilo české divadlo do světa," uvedl.
Mezi Dejvické a Národní se vklínilo Divadlo Komedie s dramaturgicky nejnáročnějším programem. "Každá inscenace je událostí přesahující rámec divadla. Spílání publiku a Víra, naděje, láska jsou spolu s Bambuškovými a Honzírkovými projekty tím nejslyšitelnějším politickým hlasem, který u nás z divadel zní," dodal Hulec a upozornil, že v anketě se objevilo pět inscenací Divadla Komedie.
Intelektuálním směrem vykročila podle Hulce Nová scéna Národního divadla, která ale v anketě vůbec neuspěla. Z 65 jmenovaných projektů je skoro třetina z oblasti alternativního divadla a nezávislé scény.
"V zavedených kamenných divadlech se vždy objeví silná osobnost, která na čas strhne - nyní jsou to Miroslav Krobot a Dušan David Pařízek. Starší režisérská generace až na výjimky (Jan Antonín Pitínský, Jan Nebeský) pomalu mizí, žezlo přebírá ta střední nebo mladá. Kromě jmenovaných Jan Mikolášek, Tomáš Svoboda, Martin Glaser, Kamila Polívková, Dan Špinar, Štěpán Pácl, Natálie Deáková či Anna Petrželková," dodal Hulec.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist