Návraty Manfreda Honecka, zastávajícího pozici hlavního hostujícího dirigenta České filharmonie, jsou svátečními okamžiky. Bylo jím i jeho páteční provedení Dvořákovy duchovní kantáty Stabat mater.
Koncert ve Dvořákově síni pražského Rudolfina končil po hluboce procítěné hudbě nejprve dlouhým tichem a potom bezmála desetiminutovými spontánními ovacemi plného sálu.
Díky zásadnímu uměleckému přispění Pražského filharmonického sboru a díky dirigentovu promyšlenému a prožitému přístupu bylo uvedení vzácného opusu mimořádným uměleckým činem, ne pouze jedním z řady abonentních večerů orchestru. Ze sólistů plně zaujala Simona Houda-Šaturová, Marina Prudenskaja a Liang Li.
„Musím Dvořákovu Stabat mater uvést i v Pittsburghu,“ prohlašoval Manfred Honeck po koncertě s odkazem na své nynější hlavní působiště a opakovaně s obdivem zdůrazňoval, jak nesmírně niterné je to dílo. Kantáta vznikla v těžké životní situaci skladatele a je podle dirigenta právě proto tak odlišná například od známějšího, ale také mnohem teatrálnějšího Verdiho Rekviem.
Česká filharmonie čeká na vzkříšení - čtěte ZDE
Proslulé orchestry dávaly na Pražském jaru lekce z muzikantské dokonalosti - čtěte ZDE
„Kupodivu to není ani v naší oblasti dílo příliš známé. Považuji za svůj úkol, aby se to v budoucnu trochu změnilo,“ řekl také v Praze Honeck a dodal: „Trochu vám Čechům tuto skladbu závidím. My Rakušané podobné dílo z této doby nemáme.“
Stabat mater, zhudebňující středověký text o Matce Boží stojící pod křížem, byla jedním z klíčových děl pro Dvořákův mezinárodní úspěch. Zaujala v 80. letech 19. století anglické publikum, mající tradičně v oblibě vokální hudbu a oratorní repertoár.
Českému skladateli se podařilo skloubit melodičnost a lyriku s dramatickým výrazem, přemýšlivost a smutek s nadějí – a to vše v dokonalý hudební tvar, v němž má sbor klíčovou roli.
Dvořákova klidně plynoucí i naléhavá, v každé chvíli intenzívní hudba dovede posluchače zasáhnout na správném místě. Honeck k tomu přidal propastné výrazové rozdíly a mnohé citlivě propracované, často i překvapivé detaily a současně také koncepci celku akcentující vyjádření cesty od bolesti k útěše a ke světlu.
Že Honeckovo pojetí vyvolává při vší příjemnosti zároveň dojem rychlejších temp, než na jaká je český posluchač u této skladby zvyklý, ani nevadí. Je to pro naši dobu charakteristické. Přesto se poselství Dvořákovy víry a umu nevytratilo.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist