Elvis Costello
National Ransom
Hear Music / Universal, 2010
Londýnský, v USA působící zpěvák a písničkář Elvis Costello ani v šestapadesáti letech neztrácí "mladickou" prostořekost, sarkasmus a invenci. Poslední album nazval National Ransom (Národní výpalné) a opět na něm potvrdil, že patří k nadčasovým autorům. Podobně jako Tom Waits nebo Bob Dylan.
Národní výpalné
Zaměření alba napoví už karikatura na obalu, zobrazující vlka v obleku, kterak vláčí kabelu bankovek. Pobaví i pohled na potisk samotného CD v duchu etiket starých vinylových desek, s vymyšleným názvem gramofirmy Lupe-O-Tone a nápisem "Nahráno v plně vlkodlačím (místo obvyklého 'stereofonním') zvuku". Známý komiksový autor Tony Millionaire tak vystihl obsah titulní písně National Ransom. V jejím textu se Costello přidává k mínění některých historiků, že ono "národní výpalné" neboli daňové zatížení současného člověka předčí středověk i s jeho desátky a robotou.
Costello ovšem nevytvořil pouze desku ironických šklebů na často v rocku omílaná témata sociální nesvobody či zneužívání moci. To by na něho bylo příliš prosté a monotematické. V působivé zkratce písně Church Underground (Podzemí kostela) například zkoumá, co vše se dá zamést pod koberec víry, a přidává i charakteristické mávnutí rukou: "stejně budu zatracen nebo šoupnut do očistce / dřív než tyhle vtípky vůbec někdo pochopí".
Písničkář se nebrání ani "obyčejným" milostným textům, ovšem i ty zvládá psát neotřele. V průzračném retrosongu Five Small Words (Pět slovíček) třeba cituje několik zdánlivě neškodných slovních spojení, která obvykle člověku převrátí život naruby.
Každý rok majstrštyk?
Žánrové zařazení alba opět nejlépe vystihl a zároveň shodil sám autor, když píseň A Slow Drag With Josephine popsal na svých webových stránkách jako "rock and roll, jak zněl v roce 1921". Costello se prostě nenechává omezovat žádným stylem, klidně přeskočí od rocku k alternativní country, tradičnímu jazzu nebo good-time music.
Úvodní příměr k Dylanovi byl zajisté jen přibližný, nicméně s Dylanem opravdu pojí Costella minimálně dokonalá znalost dějin populární hudby i jejích lidových kořenů a schopnost využít ji ve službách svých sdělení. S Waitsem zase mají podobný smysl pro humor i syrový, "dřevní" zvuk. Ne náhodou do Costellovy muzikantské party dobře zapadl bývalý Waitsův dvorní kytarista Marc Ribot.
Novinka Elvise Costella chutná po broskvích - čtěte ZDE
Dvojalbum Bruce Springsteena připomíná dobrou investici do archivního vína - čtěte ZDE
U Costella ani tak nepřekvapuje, že píše nápadité písně a pouští do světa pouze precizní alba. Už ve svých novovlnných začátcích se uvedl jako osobnost mimořádně inteligentní a současně sebekritická. Spíše udivuje, jak intenzivně při zachování kvality tvoří. Na kontě má dvaatřicet studiových alb (nepočítaje psaní pro jiné, třeba Paula McCartneyho či partnerku Dianu Krall) a novinky si připisuje téměř každý rok. Přitom loňský žánrový výlet k "country podle Costella" Secret, Profane & Sugarcane většinu kritiků nadchl, stejně tak i předloňský majstrštyk Momofuku.
Těžko říci, jak dlouho dokáže Costello tohle úctyhodné tempo vydávání vytříbených desek udržet. Ovšem vzhledem k jeho oblíbeným politickým i společenským tématům je jasné, že o inspiraci mít nouzi nebude.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist