Světoznámá mezzosopranistka Cecilia Bartoli (na snímku), k prestižní švýcarské scéně po léta úzce připoutaná, je v nadsázce přirovnávána k přírodnímu úkazu. Takový bonmot nicméně vystihuje fakt, že asi žádná jiná sólistka na světě nezpívá s podobnou kombinací virtuozity, přirozenosti, pozitivní energie, živelnosti, talentu, fyzických daností a mimořádné techniky.

Vedle této umělkyně – udivující nepřekonatelnými koloraturami a očividnou radostí z hudby, zpěvu a divadla – se ovšem v brilantní taškařici Hrabě Ory výrazně uvedl podobně disponovaný mladý mexický tenorista Javier Camarena, o kterém ještě určitě uslyšíme.

Francie pro legraci

Rossiniho opera psaná pro Paříž je v moderním režijním a scénografickém pojetí neodolatelnou vtipnou komedií o rozdychtěném smolaři, který se v bizarních převlecích – nejprve jako potulný kněz a posléze jako jeptiška – snaží dostat do blízkosti ctnostné ženy, avšak ani v prvním, ani v závěrečném druhém dějství se mu to nepodaří, vždy je potupně odhalen.

Úspěšný je naopak jeho mladičký sok. V původní podobě opery odehrávající se v době křižáckých válek jde o vlastní páže. V Curychu je to mladý pobočník ve vojenské uniformě. Opera Le Comte Ory se zde totiž odehrává někdy v 60. letech  20. století a předmětem vtípků je i sama Francie té doby; francouzští inscenátoři si to ovšem mohou dovolit, stejně jako svůj protiklerikální postoj.

Čtrnáct kumpánů v hábitech řádových sester, předstírajících zbožnost a v nestřežených chvílích prozpěvujících opilecké songy, je prostě neodolatelných. Pošesté a naposledy se dílo hraje ještě v pátek – a pak snad zase v další sezoně.  

Video k curyšskému uvedení opery Le Comte Ory (text pokračuje za videem)

Středověcí rytíři chodí hrát golf

Ještě víc proticírkevní, i když ne protikřesťanské, je vyznění nového curyšského Tannhäusera. Jestliže u Rossiniho přesazení děje do naší doby vlastně vůbec nevadilo, u Wagnera už to tak snadno nefunguje – a středověcí pěvci na hradě Wartburgu, kteří chodí hrát golf a mají elektrické kytary, to není zrovna to pravé ořechové. Však se také při premiéře ozvalo vedle potlesku dokonce pověstné bučení.

V jiných okamžicích opery však legendární režisér Harry Kupfer takhle mimo nesáhl a velkému nadčasovému tématu – dramatu o umělecké tvorbě a jejích pohnutkách – zůstalo nakonec i při přenesení v čase mnoho z původního patosu. Pěvci jsou rovněž v tomto projektu vynikající.

Byl to ještě stále dobrý wagnerovský tenorista Peter Seifert v titulní roli, s ním zejména mladá dramatická sopranistka Nina Stemme a barytonista Michael Volle a v roli Venuše překvapivě debutující Vesselina Kasarova. Hudebně strhující Tannhäuser se teď pod taktovkou Ingo Metzmachera hraje do 26. února celkem osmkrát.

Video k curyšskému uvedení opery Tannhäuser (text pokračuje za videem)

České vazby

Curyšská opera uvede v této sezoně dohromady více než desítku premiér, mezi nimiž je i nové současné dílo. Poslední dvě nové inscenace budou mít na začátku léta českou vazbu – půjde o Janáčkovo drama Z mrtvého domu a pak o Mozartovu operu Il re pastore, kde se objeví sopranistka Martina Janková, s tímto divadlem už více než celé desetiletí také pevně spjatá.

Obě lednové premiéry mimoděk potvrdily, že je toto divadlo tradičně trochu ve stínu jiných, avšak neprávem – že se svými ambicemi i výsledky totiž směle může řadit mezi ty nejlepší v Evropě.

A ještě jedna zajímavost je s ním spojená – v červnu uplyne půlstoletí od tamní posmrtné světové premiéry Řeckých pašijí Bohuslava Martinů, trávícího nedaleko, na venkově u Basileje u mecenáše a dirigenta Paula Sachera poslední roky života.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist