Loni 24. července jsem měl narozeniny. Jako každý rok. Kromě toho byl úplněk a 80 tisíc lidí ze 197 zemí ten den natáčelo svůj amatérský film. Poté ho nahráli na YouTube, jak znělo zadání gigantického projektu: 24. července 2010 zdokumentujte svůj den. Jak ho strávíte? Co máte nejraději? Čeho se bojíte nejvíce?

Dej to na YouTube, budu v kině

Nápad režiséra Kevina Macdonalda (Pád do ticha, Poslední skotský král) možná není nejoriginálnější. Ale rozhodně byl Macdonald první, kdo spolu s producenty Ridley a Tony Scottem uskutečnil něco podobného v takovém měřítku. Pětadevadesátiminutový výsledek, „youtube“ dokument Life in a Day, měl o víkendu premiéru v berlínské soutěžní sekci Panorama.

Nejúnavnější práci na dokumentu zřejmě měli střihači filmu, kteří museli vytřídit celkem čtyři a pů tusíce (!) hodin materiálu. Dílo je to ovšem – alespoň místy – fascinující. 

Kromě řady intimních momentů (z ukrajinské pastvy, hongkongského pokojíčku či auta kdesi v Texasu) dokument taky připomene tragédii duisburgské Love Parade 2010. Ušlapání 19 mladých fanoušků techna máme doslova v přímém přenosu.

Z mobilu přímo na Berlinale

Další vpád online moderní technologie do bývalé celuloidové říše ukazuje tvůrce, který by jinak mohl točit na ty nejlepší filmové kamery. Jihokorejská režijní hvězda, Park Chan-wook, natočil se svým mladším bratrem půlhodinový film Night Fishing. Na mobilní telefon iPhone 4. A v neděli ho poprvé vidělo i berlínské publikum v soutěžní sekci krátkých filmů. Technické omezení se ukázalo jako přednost; a podpořilo delirickou náladu hororového snímku. 

Ukázka z filmu Night Fishing (text pokračuje za videem)



Radost z filmu určitě má i Korea Telecom, jehož příspěvek 130 tisíc amerických dolarů teď sklidí velkou publicitu. Korejci jsou posedlí telefony. Ze 40 milionů uživatelů je v Jižní Koreji sedm milionů majitelů chytrých telefonů. Tedy sedm milionů potenciálních režisérů.

Producenti? Mám je na Facebooku

Stejně jako si osvícenější hudební kapely začaly systematicky budovat svou základnu internetových fanoušků, dělají to i někteří filmoví režiséři. A nemusí být zrovna Kevin Smith (s 1,7 miliony fanoušky na Twitteru), aby svůj nový projekt dokázali finančně podpořit i díky vlastním divákům.

Finský režisér Timo Vuorensola získal z celkového rozpočtu 10 milionů dolarů pro svůj snímek 1,2 milionu od online fanoušků. Zájem fanoušků zpětně pomáhá i při přesvědčování tradičních producentů a dotačních programů – že budoucí film má svůj trh.

Sci-fi komedie Iron Sky se nyní v Berlíně představuje nákupčím na marketových projekcích. A že jsme tak smělí... kdo z českých mladých režisérů dělá něco podobného? Přemýšlí o tom už? Jaké mají nápady? Který nový projekt nás tím překvapí? 

„Peníze leží na ulici,“ říkávalo se. Dnes by si filmaři měli říkat, že peníze leží... mezi jejich budoucími fanoušky na sociálních sítích. Mimo jiné, samozřejmě. Internetová podpora od věrných se možná bude hodit, až nebude Státní fond.