Zpravidla to začíná jen bouřkovým mrakem, kvílením ve větru a vlnami šustící trávy, ale než se člověk naděje, lapí ho mocný vichr a jako pohádkovou Dorotku jej znenadání přenese do světa plného čarodějnic, okřídlených opic a snad i tajemných Mlaskalů. Tu bájnou příhodu s pomyslnou cestou napříč tornádem jako by během pondělního večera zažili také návštěvníci koncertu jazzového tria The Bad Plus v pražském Jazz Docku.
Akustické trio vedené analyticky smýšlejícím pianistou Ethanem Iversonem před lety zaujalo jakousi až postmodernistickou snahou o harmonické rozklady rockových hitů, které pak přesazovalo do nových kontextů s výraznou dynamikou zvuku a přitom nezvyklou čistotou hry.
Namísto převzatých skladeb ale v Praze tentokrát zazněly jen vlastní kompozice Bad Plus, které ovšem zachovaly pro tuto kapelu charakteristický kontrast ledově nezaujatých, ale lehce avantgardních klavírních linek proti emancipované rytmické sekci. Kdo měl výtky k jinak technicky založeným a odtažitě lyrickým improvizacím akademického perfekcionisty Iversona, musel ocenit, když pianista k jediné převzaté skladbě od Stravinského nepřidal snad jedinou notu – a do popředí pustil spoluhráče.
Vrcholovým momentem večera byla jednoznačně chytlavá balada People Like You, během níž Iverson v bílém koncertním křídle Jazz Docku objevil rozladěnou klávesu a postupně ji "rozkvedlal" až na pomezí atonality.
The Bad Plus se dnes ocitli na scestí: z jedné strany jim jazzoví puristé vyčítají absenci swingujících rytmů, cesta opačným směrem ale končí jen u dalších coverů Nirvany nebo Radiohead a u marné snahy sblížit jazz se současnou hudbou. To, že trio stylem hry balancuje na hranici moderní jazzové muziky a jakési inteligentnější rockové “úderky” – ale z repertoáru nečekaně vyškrtalo převzaté hity –, neomylně stimuluje silnější projevy autorské totožnosti.
A změna repertoáru jako by zase souvisela s impulzivností, kterou Bad Plus měli od pradávna a s jakou se ostatně mění i podnebí jejich domovské Minnesoty. Vždyť kontrastní přechody z baladických klavírních kaskád až k bouřlivému fortissimu v Jazz Docku čeřily poklidnou hladinu sousedící Vltavy tak silně, jako by se od řeky každou chvíli blížilo tornádo. Úplně stačilo zaklonit hlavu a nechat se unášet.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist