V romantickém repertoáru se ve čvrtek ve Dvořákově síni Rudolfina představil jihokorejský dirigent Čong Mjong-hun. Večer otevřel Houslový koncert D dur Petra Iljiče Čajkovského, v němž vystoupila mladá japonská houslistka Sajaka Šodžiová.

Jak zní stradivárky z roku 1729

Drobná virtuoska, která svůj part na "stradivárky" z roku 1729 přednesla zpaměti, sklidila za jeho osobitou interpretaci uznání publika i orchestru. Druhé části večera patřilo vrcholné symfonické dílo Čtvrtá symfonie Johannese Brahmse, jejíž provedení posluchači ocenili nadšeným "Bravo". Poklidnou atmosféru koncertu však narušilo několikaminutové dunění ohňostroje, který vybuchoval nad Vltavou.

České filharmoniky čeká s Čongem v březnu turné po Japonsku, do země vycházejícího slunce pojedou již podvaadvacáté. Dirigent proto s ČF nastuduje také svou oblíbenou Symfonii č. 9 Z Nového světa od Antonína Dvořáka a Čajkovského Klavírní koncert č. 1 b moll.

Osmapadesátiletý Čong v rozhovoru s ČTK po zkoušce na koncert řekl, že Brahmsova Čtvrtá symfonie je dílem, jehož poselství k němu velmi promlouvá. Cítí v ní hlubokou reflexi, klid a zralost.

"Čtvrtá symfonie je velmi specifická. Brahms ji napsal, když mu bylo 52 let, v čase, kdy měl ty největší zkušenosti. Všechny jeho symfonie jsou zvláštní, už tím, že je psal až ve zralém věku. Když se do těchto let dostanete, pohlížíte na život jinýma očima," uvedl jeden z nejvýraznějších dirigentů současnosti, jenž čtvrteční koncert řídil bez partitury.

Občas dává hráčům otázku: Kdyby Brahms mohl být zvířetem, jakým by mohl být? Někteří prý odpovídají medvědem, jiní lvem nebo tygrem. "Schumann prohlásil, když slyšel Brahmse jako mladého hrát, že svět objevil orla. To je správné, to cítíte z této symfonie, tajemství, které se vznáší ve vzduchu," poznamenal dirigent.

S houslistkou Šodžiovou spolupracoval na její nejnovější nahrávce Mendelssohnových a Čajkovského houslových koncertů s Filharmonickým orchestrem Francouzského rozhlasu.

Vyslanec dobré vůle

V současné době je Čong hudebním ředitelem Soulského filharmonického orchestru. Svou pozornost však neupíná jen na hudbu, věnuje se také humanitárním a ekologickým problémům i výchově mládeže v těchto tématech. Pro hudebníky je podle něho důležité se podílet na dobročinných akcích, mají větší příležitost pomáhat lidem a společnosti. "Každý rok pořádáme v Jižní Koreji mnoho koncertů proto, abychom pomáhali dětem," zdůraznil.

Poprvé v korejské historii působí také v roli čestného kulturního vyslance, před třemi lety byl jako první dirigent jmenován fondem UNICEF vyslancem dobré vůle.