Filmová soutěž 61. ročníku Berlinale je téměř u konce. V sobotu večer se Zlatý medvěd dozví, komu ze šestnácti tvůrců bude patřit. Nevděčnou pozici posledního v řadě má kvůli páteční premiéře – kdy všichni novináři již mají o rozdělení cen v podstatě jasno – albánský film The Forgiveness of Blood.
Minimalismus a realismus, dva favorité soutěže
Z dosavadních soutěžních premiér ční o dva tři filmové kotouče výše dvojice děl. Bez debat je monstrózní režisérské představení Bélly Tarra, jehož Turínský kůň udeřil na berlínské diváky v úterý.
Tarr tento (vskutku „smrtící“) film deklaruje jako svůj definitivně poslední. Je to možná jen gesto, ale pochopitelné. Těžko si představit, kam dále by měl posouvat svůj styl, který v Turínském koni dvě a půl hodiny atakuje dosud známé hranice minimalismu v hraném filmu.
Ve stejný den si obdiv kritiků vysloužil i íránský tvůrce Asghar Farhadi za excelentní lekci z realistické režie s názvem Nader a Simin, rozvod (záběr z filmu na snímku).
Dechberoucí je cit, jakým Farhadi vede své herce v realistickém příběhu ze současného Íránu. Jedno nevinné pošťouchnutí mezi dveřmi bytu spustí lavinu událostí, ve kterých nikdo není bez viny. Film končí v nádherném nejednoznačném finále bez rozhřešení.
Ďábelsky pomalý Turínský kůň a vynikající civilní drama Nader a Simin budou zřejmě dva filmy, které se o Zlatého medvěda poperou. Ten poražený pak získá Cenu za režii. Farhadi již takovou cenu z Berlinale má, a to z roku 2009 – za tajemný příběh O Elly.
Kouzlo Rtěnky
Filmů je v soutěži ovšem šestnáct a porota může vybrat kterýkoli. Čtvrteční premiéry v Berlinale Palast dali naději jak dílu korejského režiséra Lee Yoon-kina, tak hlavně izraelskému tvůrci Jonathanu Sagallovi. Jeho film Rtěnka není převratné veledílo, ale má svůdné sexuální kouzlo: založené na dvojici představitelek, které si mohou myslet na cenu za herecký výkon.
Psychologické drama využívá oblíbený motiv „zrádné paměti“, kdy si stejnou událost pamatují dva lidé v odlišné verzi. Dvojice dospělých palestinských žen v dnešním Londýně si tak znovu projde minulostí jedné tragické noci v židovské části Jeruzaléma roku 1993. Film lehce tlačí na city; ale právě city často rozhodují o majitelích pozlacených sošek.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist