VÝSTAVA

Růžena
Příběh malířky Růženy Zátkové
Císařská konírna Pražského hradu.
Kurátorka Alena Pomajzlová. Do 31. 7.

Kdyby malířka Růžena Zátková nezemřela předčasně, její přítel futurista Marinetti by jí připravil slavný návrat domů.

Nekonvenční umělkyně, která se v roce 1910 provdala za carského diplomata a natrvalo se s ním odstěhovala do Itálie, však nestihla nic ze svého díla ve vlasti představit.

Zemřela v roce 1923 na tuberkulózu, bylo jí osmatřicet let. Vůbec první výstava Růženy Zátkové byla otevřena v Císařské konírně na Pražském hradě.

Přehlídka se zaměřuje více na pestrý, osobnostmi tehdejší evropské avantgardy protkaný život krásné malířky než na její dílo. Z něj se totiž dochoval jen zlomek, který je navíc roztroušený v zahraničních sbírkách.

Nejsem současná umělkyně

Pořadatelé si však vypomohli řadou reprodukcí, dobovými fotografiemi i ukázkami děl současníků. Její nejvýznamnější, futuristy opěvované dílo, kterým je plastika Beranidlo, dokonce zrekonstruoval podle fotografií výtvarník Michal Gabriel. Dohromady s několika originály a ilustracemi je nakonec i setkání s dílem dosud neznámé české umělkyně dostatečně konkrétní.

Dohledání jejích prací komplikuje nekonvenčnost malířky. Orientaci v její tvorbě neusnadňuje lineární vývoj, například od realismu k abstrakci. Zátková mezi jednotlivými styly těkala, ačkoliv si ji přivlastnili italští futuristé, mezi kterými měla přátele a mezi kterými ji dodnes mezinárodní výstavy připomínají, měla výhrady i k jejich stylu.

"Rozhodla jsem se, že nebudu to, čemu se říká 'současná umělkyně'. Silně se mi zprotivilo toto spojení a nesvoboda. Když se začíná, nikdy se předem neví, k jakému konci se dospěje. Práce má své zákony, své vidění a radosti a je dobré ji nerušit svým přesvědčením nebo nedej Bože takzvaným individualismem," píše malířka.

Od Slavíčka k sobě samé

Růžena Zátková se narodila do zámožné jihočeské rodiny, se kterou se v roce 1901 přestěhovala do Prahy. Tam navštěvovala soukromé hodiny u Antonína Slavíčka. Pod jeho vlivem malovala hlavně krajiny, to se však po sňatku s ruským diplomatem Chvoščinským, který působil v Římě, změnilo.

Manžel, sběratel umění, ji uvedl do vysoké a hlavně mezinárodní společnosti. K jejím přátelům patřil skladatel Igor Stravinskij, Marinetti nebo Sergej Pavlovič Ďagilev, šéf avantgardního baletního divadla.

marinetislunce

Obraz nazvaný Marinetti

V roce 1916 vytvořila plastiku Beranidlo, které nazývala také Senzibilita, hluky a rytmické síly beranidla. Umělkyně objekt z černé a šedé kůže, kovu, skla a dřeva vytvořila pod dojmem hluku bucharu na stavbě nedaleko jejího ateliéru. Práce, která jí vynesla ovace zejména mezi italskými futuristy, ji velmi vyčerpala, nedlouho po dokončení se u ní projevila tuberkulóza.

Tři roky se léčila ve švýcarském sanatoriu, během té doby pracovala na ilustracích k biblickým příběhům. Při pobytu v ústraní se ještě víc prohloubil její kritický přístup k avantgardě, kterou považovala za příliš svazující. Zátkovou naopak inspirovalo primitivistické a lidové umění, se kterým se setkávala při svých dřívějších hojných cestách a pobytech, například na Mallorce.

malorca

Obraz Malorca

Kritika avantgardy neodradila jejího přítele básníka Marinettiho, který jí na začátku dvacátých let uspořádal dvě výstavy v Římě. Při své cestě do Prahy, kde vystoupil se svým programem ve Švandově divadle, začal chystat i její český comeback. K němu však již nedošlo.

"Růžena Zátková umění nechápala jako něco nezbytného, něco, bez čeho by nedokázala žít. Byl to způsob, jak se vymanit z očekávané role ženy a manželky. Způsob, jak mohla dělat, co chce ona, a ne, co se od ní očekává," říká kurátorka Alena Pomajzlová.

Portrét malířky a její akvarel z roku 1922 nazvaný Kohouti z Bricca