DIVADLO

Trapná muka
Divadlo Husa na provázku, Brno.
Režie Jan Mikulášek
Premiéra 1. dubna.

Trapná muka – tak nazval režisér Jan Mikulášek svou divadelní inscenaci, která vznikla na základě dvou raných povídkových knížek Karla Čapka: Boží muka a Trapné povídky. Je to druhý díl projektu Čapek na provázku.

Týden po brněnské premiéře představilo Divadlo Husa na provázku inscenaci také v Praze.

Čapkovské postavy nastěhoval Mikulášek do třípatrového domu s mnoha příbytky, který na scéně vystavěl výtvarník Marek Cpin.

"Pokojíčky" jsou jejich ulitou, jevištěm života i celou. Z těsného sousedství jednotlivých příběhů vzniká nový, svébytný a překvapivě současný obraz světa, který zároveň zůstává trestí autorových motivů.

Sobectví, pýcha i zoufalství

Jedenáct Čapkových povídek vypráví režisér stručně, výsostně divadelní zkratkou. Jeho "holé věty" mají koncentrovanou sílu japonských haiku.

Nezanedbatelnou roli v této inscenaci hraje čas. Na začátku inscenace hravě ztělesněný tikající kravatou – kyvadlem a příborem alias hodinovými ručičkami, odkrajuje po vteřinách ze života obyvatel domu, provází jejich trapná muka při marném čekání na něco velkého, na zázrak, který je vytrhne ze všednosti.

Z banálních nevěr prožívaných s falešným patosem jako velké lásky, z touhy po penězích, již zastírají všelijakými ušlechtilými motivy, z ješitné křeče pracovní kariéry... Z příběhů, které se odehrávají stále znovu, neboť v nich je, jak Čapek píše v jedné povídce, fatální "uniformnost, opakování a pravidelnost, která nezávisí na našich pohnutkách".

 

Bílé tváře, bizarní účesy, rudé rty, přehnané, stylizované pohyby a dikce herců, to všechno je trochu panoptikální a výsměšné. Trapná citová vzepětí postav a jejich úzkostné naděje ovšem vzbuzují i soucit. Herci připoutávají naši pozornost výmluvným mimickým detailem, zvětšeným či zastaveným gestem a pohybem, které o jejich hrdinech mimoděk prozrazují to, co by rádi, aby zůstalo skryto. Sobecké úmysly, pýchu, ale i křehký smutek, tiché zoufalství.

 

Lampy a lustry v každé z komůrek domu tiše a měkce osvětlují osudy, myšlenky a sny těch, kteří tu bydlí. Jejich život někdy ironicky uplývá na pozadí šlágrů (Můj dům šel spát). Jindy se v tísnivých akordech starého harmonia koncentruje vnitřní, zmatené napětí postav nebo hučivě zní sama nekonečnost vesmíru.

Zážitek z Mikuláškovy inscenace se popisuje složitě. Jeho esteticky nezaměnitelné stylizované obrazy jsou však nevyspekulované a přirozeně srozumitelné.

Uslyšet puklé srdce

Inscenace končí v tichu z povídky Utkvění času. "Orloj" lidských příběhů se zastavil. Čistý ženský hlas zpívá píseň na slova básně Sully Prudhomma v Čapkově překladu. O lidském srdci v ní stojí: "Potichu, světem nepoznána, pláče a dál se rozzeje, hluboká jemná jeho rána. Netkněte se ho, puklé je."

Mikuláškova inscenace nenabízí žádné instantní náhražky, jen prosté smíření. Jakoby v ní na všechna ta "trapná muka", k nimž jsme odsouzeni, na konci přece jen na chvilku vykoukl průrvou v těžkých mracích proužek modrého nebe.

Až se zatáhne, a my si zase budeme připadat samičcí v pustém světě jako ten hopkající plyšový králíček, kterého režisér vypustil na jeviště, budeme vědět, že někde za šedivou dekou mraků to čisté nebe je. Že stačí v tichu umrtvujícím čas uslyšet svoje srdce, abychom ho zahlédli.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist