Divadlo

Paul Claudel
Polední úděl
Divadlo v Dlouhé, režie Hana Burešová. Premiéra 12. 4.

Tři podoby lásky, jednu mimořádně krásnou a silnou ženu a především sám sebe podrobuje vypjaté náboženské reflexi francouzský básník a dramatik Paul Claudel v autobiografické hře Polední úděl.

Inscenaci náročného textu připravila v Divadle v Dlouhé režisérka Hana Burešová. Duchovní dimenze milostného vztahu je téma, k němuž se ve své práci stále vrací.

S Claudelovou hrou je to složité. Napsal ji brzy poté, co ho z několik let trvajícího směřování k mnišskému povolání vytrhla láska ke vdané ženě, kterou prožíval jako stravující vášeň i vinu a celý život se s ní vyrovnával.

Básnické drama napsané s tak krátkým odstupem je velmi osobní a přirozeně strhává pozornost na niternou rozpolcenost postavy, jež je autorovým alter egem: na Mesu (Marek Němec), mladého diplomata, jenž až dosud obětoval vztah se ženou svému vztahu s Bohem.

V divadle na zaoceánské lodi

Claudelova poctivá vůle uvidět skrze tuto postavu ve svém milostném dobrodružství s charismatickou ženou, jejímž obrazem je postava Ysé (Helena Dvořáková), vyšší, náboženský smysl je zjevná. Autor jí podřizuje i další dvě mužské postavy hry: De Cize, manžela Ysé a svérázného obchodníka šlechtického původu (Miroslav Táborský), stejně jako Yséina milence, zdravě zemitého dobrodruha Amalrica (Miroslav Hanuš).

Z inscenace Hany Burešové je zjevné, že se chce podívat na situace dramatu věcně, z odstupu, k němuž autor dospěl až po čtyřech desítkách let, když se v článku při příležitosti dlouho odkládané divadelní premiéry Poledního údělu znovu vyjádřil ke svému hrdinovi a smyslu jeho tehdejšího milostného soužení. A přitom zachovat i onen nábožensko-symbolický přesah děje, který je zdrojem Claudelova díla.

Daří se jí to v psychologicky precizně stavěných "konverzačních" scénách na zaoceánské lodi, na jejíž palubě se hrdinové setkávají při plavbě do Číny. Efektní scénografické řešení prostoru (Martin Černý) režisérce umožňuje nenásilně podložit v podstatě banální milostný příběh symbolickými významy. A zobrazit tak Claudelův svět, jenž "je nevyčerpatelným znamením Boha". Diváci sedí vzadu na jevišti, herce "na palubě" mají na dosah a ke všemu výhled do hlediště - na vzdálenější místa na lodi, širé moře i nebe nad ním.

Půvabná Ysé plná života pózuje a směje se provokativním "chlapským" smíchem, blonďaté kadeře kolem uší, pánové kolem ní krouží. Krásné, charakterotvorné kostýmy Kateřiny Štefkové v měkce šedé splývají s oparem nad vlnami, jejichž vzdutí či zbarvení nebe nad nimi prozrazují "režiséra", který vše pozemské řídí.

Cesta za sebepoznáním

V druhé půli večera jde do tuhého. Ysé, která zjevně prahne po silném citu a hraničních zážitcích, které by uspokojily její neobvyklý temperament, a fyzicky upjatý Mesa, který dosud napájel vznícenou obraznost v relativně "bezpečnějším" vztahu s Bohem, se definitivně poddají extrémně prožívané milostné vášni.

Symbolicky na hřbitově a za zatmění slunce. Zobrazit věrohodně tak specificky vypjatá duchovní, citová i tělesná pohnutí, jež je k tomu dovedou, je už téměř nad lidské síly a na hranici směšnosti.

Ve třetí části Ysé dospěla k trochu brutálnímu, leč zdravě přízemnímu vztahu s Amalricem. Není tu nic zbytečného - šaty ani řeči, jen holý život a prozaická smrt.

Cesta Ysé za sebepoznáním se zde stala, možná bezděčně, pravým leitmotivem inscenace. Halucinační závěr, v němž si Mesa s Ysé z "onoho" světa ex post doříkávají svůj vztah a jeho zapeklitý smysl, přes všechnu snahu o výtvarný efekt působí jako nudný, v podstatě nesrozumitelný přílepek, který pateticky zabředá do bažin autorovy osobní sebereflexe, z níž se inscenace - poměrně úspěšně - celou dobu snažila příběh povytáhnout.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist