Německý umělec Erwin Raupp (1863-1931) upadl do úplného zapomnění: není znám ani den, na nějž vychází osmdesáté výročí úmrtí. Na scénu jej nyní vracejí autoři výpravné knihy Moravská Hellas 1904.
Titul alba předurčil francouzský sochař Auguste Rodin. Když mu v létě 1902 pořádal pražský spolek Mánes soubornou výstavu, přijel nejen do Prahy: přál si vidět také malíře Jožu Uprku a jeho pověstmi opředené Slovácko, kde se měla zachovat živoucí lidová kultura.
Rodin se na jihu Moravy cítil jako v ráji, což prý vyjádřil zvoláním "Jaká Hellada!", variovaným v záhlaví Rauppova alba.
Umění dokumentu
Během několikatýdenního zkoumání moravských tradic se drážďanskému fotografovi podařilo shromáždit výjimečnou škálu všedních i svátečních postřehů.
Omezením své doby unikl už tím, že se nesoustředil pouze na typy, kroje a církevní či lidové slavnosti. Zajímaly ho i provozní výjevy: svážení sena, smlouvání na trhu, plavení koní, popřípadě dětské hry anebo exotičtí Romové.
V komplexnosti přístupu neměl Raupp ve své době srovnání. Sám s podobnou látkou zkušenost nepostrádal: koncem 19. století se v Německu zhostil státní zakázky na fotodokumentaci lužickosrbské kultury, také ještě nezkalené turistikou a průmyslem.
Výsledek této kampaně je zatím nezvěstný, ale Raupp z ní každopádně na Slovácku těžil.
Mezinárodní význam
Oproti běžné praxi nearanžoval strnulé skupinky, a raději se pokoušel o pohotovější kompozice zrcadlovkou vlastní konstrukce. Víru v momentní fotografii šířil prostřednictvím teoretika Fritze Loeschera, který o něm psal. Tak se stal prorokem nové vize a předmluva alba ho právem řadí mezi světově významné fotografy.
Český fotograf Karel Dvořák sepsal vzpomínku na setkání s německým kolegou na velehradské pouti, zdůrazňující, jak si s Rauppem porozuměl v kritice dekadentní bezobsažnosti salonního piktorialismu. Umění pro umění Raupp rozhodně neholdoval. A právě důraz na sociální, nepříliš idealizující poselství dovolil jeho návrat ze zapomnění.
Fotograf s vytříbeně pokleslým vkusem připomene Newtona i Drtikola - čtěte ZDE
Taková byla první světová válka v zázemí, ukazuje čtveřice zapomenutých fotografů - čtěte ZDE
Na úspěchu Rauppovy slovácké mise se podílel uherskohradišťský sběratel lidové tvorby a publicista František Kretz, jenž fotografa provázel, zasvěcoval ho do poměrů a tlumočil mu. Jako odměnu si jasnozřivě vymínil pozitiv každého zdařilého snímku. Kniha podchycuje 274 záběrů dochovaných Moravským zemským muzeem v Brně, Slováckým muzeem v Uherském Hradišti a Národním muzeem v Praze.
Obsáhlému katalogu Rauppova moravského souboru a jeho uvedení do uměnovědných a etnologických souvislostí nechybí mezinárodní parametry. Texty historiků Antonína Dufka a Heleny Beránkové jsou přeloženy do angličtiny a němčiny, polygraficky je kniha vyvedena zdařile.
Na podzim chystaná výstava v Paláci šlechtičen Moravského zemského muzea překvapí kvalitou i rozměry původních gumotiskových zvětšenin.
Erwin Raupp
Moravská Hellas 1904
Studio JB a Moravské zemské muzeum v Brně 2011, 240 stran
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist