Dnes už klasickou hru Josefa Topola Konec masopustu z počátku šedesátých let uvedlo Národní divadlo. Režisér J. A. Pitínský naložil na příběh z kolektivizované vesnice tolik vlastních intelektuálních konstrukcí a manýristických ozdob, že z původního textu zbylo sotva srozumitelné torzo.
Konec masopustu je obrazem proměny české vesnice, v němž se setkávají velká témata doby: násilně naroubovaná komunistická ideologie a zánik tradičních venkovských hodnot, morální i sexuální uvolněnost začínajících šedesátých let i dosud bolavé jizvy z války.
Příběhy postav, sedláka Krále a jeho dětí, holiče "Smrťáka" a jeho sestry, Paní Pražky a jejího vnuka i dalších, jsou tak pevně svázány s dobou, že každé jejich vytržení z kontextu znamená zpřetrhání kořenů, které jim dávají život.
Topol v každé z postav vidí cosi opravdového - dosud bolavou křivdu, smutek nebo marnou touhu, ale i směšnost, společenský konformismus nebo pýchu. Všechny své postavy "má rád" láskou dobrého dramatického autora, jenž měří podle pravdy.
V hlavní roli Smrťák
Jenže Pitínský se zakoukal do jedné z nich - holiče zvaného Smrťák (Vladislav Beneš). Asociativně, bez ohledu na dramatickou stavbu hry, navěsil na tohoto organizátora masopustního reje svoje zkušenosti a vidění světa a v závěru i kostým smutnosměšného pierota, kterým snad odkazuje ke svým vlastním režiím ze začátku devadesátých let. Vyzvedl Smrťákův přikrčený osud i tím, že jeho oficínu učinil metaforou české společnosti.
Shledal totiž v současnosti analogii k Topolově hře. Po zhlédnutí filmu Pro dobro světa a Nošovic o stavbě obří automobilky Hyundai v Beskydech usoudil, že "zas sedlákům berou půdu" a zachytil se repliky, že "v Čechách každého oholí".
Zárodky velkých výkonů
Tak se první půle inscenace proti veškeré logice příběhu odehrává v obřím holičství, jehož vykachlíkované stěny připomínají márnici (scénu vytvořil Tomáš Rusín). Už tímto obrazem jsou z Topolovy mnohohlasé kompozice, neúprosně směřující k tragické náhodě, vytrženy, prvoplánově zjednodušeny, předem prozrazeny nebo obludně nafouknuty některé motivy.
S rejem masopustních maškar se v Konci masopustu z hloubky podvědomé zkušenosti derou na povrch archaické emoční vzorce a pudy. V textu každá nese zcela konkrétní obrazivé významy a odkazy k venkovskému životu (Nemluvně, Šašek, Slaměný panák, Ženich, Nevěsta...).
V Pitínského inscenaci se po scéně prohání šklebivá tlupa anonymních polonahých divochů s vodnatelnými hlavami (kostýmy Jana Preková), která může asociovat leda tak potracené plody.
Vedle pro Pitínského typických pitoreskních a pohybově stylizovaných scén, které tentokrát spíš jen zálibně a manýristicky opakují režisérovy osvědčené postupy, je tu ale i několik málo silných výstupů, ve kterých dostanou slovo herci a zazní Topolův text.
V nich je hrdinou sedlák Král (Igor Bareš) a jeho děti Marie (Pavla Beretová) a boží prosťáček Jindřich (Filip Kaňkovský). Vztah tvrdého otce, který ctí nepsané zákony rodu, a jeho přísně vedených dětí je drsný, ale plný autentického citu.
Královo vyznání Smrťákově sestře Věře (Kateřina Holánová) patří k nejemotivnějším scénám inscenace. Chlapské trio - Král, Smrťák a Cihlář (Alois Švehlík) nad lahví kořalky, oba Mariini nápadníci - spratkovitý Rafael (Radúz Mácha) i poctivý, cudný Petr (Petr Motloch), nebo Paní Pražka Ivy Janžurové - to všechno jsou zárodky velkých hereckých výkonů.
Pozor realita, nedotýkat se
Něco podobného jako Konec masopustu potkalo nedávno na scéně Národního divadla Shakespearovo Zkrocení zlé ženy. Nebylo to zdaleka poprvé - bohužel, nejspíš ani naposledy.
Josef Topol
Konec masopustu
(Režie J. A. Pitínský)
Národní divadlo, premiéra 26. května
Inscenátoři jsou v těchto případech natolik ponořeni do svých intelektuálních fabulací, že ztrácejí přirozený, bezprostřední kontakt nejen s textem, ale i s realitou. Vznikají mátožné inscenace, jež staví na odiv formální výstřelky, které nemají nic společného s autentickým hledáním inscenační formy.
Topolova hra Konec masopustu je obrazem proměny české vesnice, v němž se setkávají velká témata doby: násilně naroubovaná komunistická ideologie a zánik tradičních venkovských hodnot, morální i sexuální uvolněnost začínajících šedesátých let i dosud bolavé jizvy z války. Na snímku Iva Janžurová jako Paní Pražka a Radúz Mácha v roli Rafaela. FOTO: ČTK
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist