Instalace, videa, záznamy performancí, výtvarná práce s texty, divadelní hry, tvorba ve specifických prostorách. Vizuální umělec Ján Mančuška, který v pátek zemřel v Praze, měl široký záběr, vysokou prestiž a byl zván na významné mezinárodní přehlídky současného umění, jakou je například evropské biennale Manifesta.
Narodil se v roce 1972 v Bratislavě, absolvoval Akademii výtvarných umění v Praze, kde žil od roku 1978. V roce 2004 zde získal Cenu Jindřicha Chalupeckého.
Mančuškova subtilní díla se začala objevovat na společných výstavách mladší výtvarné generace v druhé půlce devadesátých let, ale už za několik roků se Mančuška stal jedním z mála tuzemských umělců velmi úspěšných v zahraničí. Jako jediný český umělec měl newyorského galeristu.
Výtvarníkem roku je Ján Mančuška – čtěte ZDE
Ján Mančuška: Snažím se umění vrátit do muzea – čtěte ZDE
Nejdřív je děkovačka, ale za co? – čtěte ZDE
Výtvarník Mančuška dokazuje, že i myšlenka může být umění – čtěte ZDE
Na konci devadesátých let působil Mančuška spolu s Josefem Bolfem, Janem Šerých a Tomášem Vaňkem ve skupině Bezhlavý jezdec. Nejprve se věnoval malbě a kresbě, pak ho začaly více zajímat konkrétní předměty a nejbližší okolí, které konceptuálním způsobem přenášel do galerijního prostoru.
Jeho práce nesou sociální podtext a nechyběly na žádné důležité tematické výstavě – například Perplex ve Špálově galerii, Maxisklad v Mánesu či Vzdálené podobnosti ve Veletržním paláci. Pro svou globální srozumitelnost zaujaly i zahraniční kurátory.
Mančuškovo dílo se dotýká jazyka, jeho smyslu a přesahuje do architektury, designu a životního stylu. V posledních pěti letech měly jeho práce literární formu i zaměření. Často to byly různé texty, které se vztahovaly buď přímo k místu, v němž byly předváděny, anebo zkoumaly vztah času a prostoru vyprávění k času a prostorovému zážitku diváka.
Zabýval se reflexí umění a jeho dějin i tím, jak bývá umění dnes recyklováno. Začal se také soustředěně zabývat filmovým médiem.
Loni měla v pražském Divadle Archa českou premiéru Mančuškova inscenace Hra pozpátku, v níž autor kombinoval divadelní, literární i výtvarné prvky a zároveň významně zapojoval diváky. Představení bylo už předtím s velkým ohlasem uvedeno v Královském dánském divadle v Kodani. Úspěšný byl také jeho projekt Neviditelní - hraní v sekvencích, kterým se kromě Prahy představil také v Německu a Švédsku.
V roce 2009 byl Mančuška svou instalací zastoupen v newyorském Muzeu moderního umění (MoMA) na unikátní výstavě poválečné a soudobé kresby ze sbírek nadace Judith Rothschildové. Autor se tak zařadil po bok malíře Františka Kupky a fotografů Františka Drtikola a Antonína Kratochvíla, jejichž díla se dostala do stálé kolekce MoMA.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist