Filmy v hlavní soutěži na MFF Karlovy Vary každým dnem přibývají, a přibývá i spekulací o možném favoritovi na hlavní cenu.

Po nedělní divadelní Neviditelné, v níž zazářila Dánka Christensenová, pondělní konverzační euforii amerického Spoluautora a úterním fascinujícím italském thrilleru Malý klenot inspirovaném skutečnou kauzou koncernu Parmalat přinesla středa do hlavní soutěže černého koně.

Německé pop-punkové drama s prvky teenagerské komedie Lollipop Monster režisérky a kreslířky komiksů Zisky Riemannové.

Středeční den tak patří jednomu z vizuálně nejvýraznějších filmů karlovarské hlavní soutěže.

Lollipop Monster mladé německé režisérky je stejně netypické, jako autorka sama: příběch nekonvenčního přátelství dvou pubescentních středoškolaček, barbínovsky poživačné Ari libující si v pestrých barvách, podkolenkách a minisukních, a její spolužačky, talentované pochmurné malířky, emo rockerky libující si v sebepoškozování a morbidních výjevech Oony, je koktejlem, který se ve Varech často nevidí. A v hlavní soutěži už vůbec ne.

Varování pro muže

Ziska Riemannová karlovarskému publiku i hlavní porotě předložila roztomile líbivou pop-punkovou lolitkovskou geekette nálož s lízátky, nadýchanými sukněmi, morbidními kresbičkami, mašlemi, plyšáky a krvavými žiletkami, která vrcholí téměř až detektivní pointou.

Německé "lolipopky", jak se jim ve Varech přezdívá, se mimořádně povedly, i když dávku estrogenu pubescentních patnáctiletých "nastěnek" s vyšpulenou pusou a hladovým výrazem možná mužská část publika na premiéře ve Velkém sále hotelu Thermal, která proběhne ve středu v pět odpoledne, vydýchá jen s těžkostmi. Nejinak tomu ostatně bylo i na ranní novinářské projekci.

Riemannová výborně využila svou zkušenost s experimentálním komiksem - svůj film, který stojí a padá s dvěma hlavními hrdinkami, prokládá nápaditými animovanými sekvencemi jako vystřiženými ze stylizace Tima Burtona, používá ruční kameru i takřka dokumentární tvůrčí postupy.

Ari a Oona reprezentují dva odlišné světy, a přece sedí ve škole v jedné lavici. Ve chvíli, kdy se obdivovaný otec melancholické Oony oběsí na stromě před školní třídou své dcery, naberou věci nečekaný ráz. A světy Barbie-girl Ari a rockerky Oony se osudově spojí.

Portrét současné popkultury

Lollipop Monster však zdaleka není jen svědeckou koláží libůstek jedné dívčí generace, není jen sondou do pokojíčků rozjívených pubescentek flirtujících se smrtí i prvními erotickými zážitky.

Lollipop Monster

Je i výtečným portrétem současných popkulturních fenoménů, využívá videoklipy, netypický styl vypravování, osobitou poetiku.

Znovu se tak potvrzuje, jak nebývale žánrově pestrá letošní hlavní festivalová soutěž je. Jakoby se pod vedením nového uměleckého režiséra Karla Ocha rozkročila do více žánrových směrů.

Lollipop Monster