Po deseti letech se filmová sága podle knih J. K. Rowlingové konečně uzavírá. Namísto rafinovaného vyprávění postupně odhalujícího osudové provázání Harryho Pottera s Lordem Voldemortem vsadili tvůrci na nekonečné bitevní scény a počítačové efekty, které zcela přehlušily podstatu příběhu. Je to škoda.
Nelze říct, že jde o zklamání roku. Poslední díl knižní heptalogie Harry Potter a Relikvie smrti však na filmovém plátně příliš trpí faktem, že jej režisér David Yates rozlomil na dvě části.
Zatímco v prvním díle Relikvií smrti se jen putovalo za kouzelnými viteály, aby s epickým zjevením Voldemorta vyjely závěrečné titulky, druhý díl nastavuje finální střet Harryho s Vy-víte-kým na dvě hodiny.
A to navíc střetem příliš epickým, příliš technickým, příliš vizuálním, příliš trikovým. To, co činí knižní příběh kouzelným, z finálního dílu prakticky úplně vyprchalo.
Smrtijedi skrytí v digitální éře
Pryč je umné propletení dějových linií, sepětí příběhu malých čarodějů s postupným odhalováním jejich skutečného původu, desítky odkazů, čarovných indicií a magických atributů směřujících pozornost k temnému Pánovi zla a přímo detektivní zápletka, v níž malí i dospělí čtenáři postupně odhalují podstatu celé epopeje.
Režisér David Yates se netajil tím, že je poslední film tak trochu "bitevní" - jenže nic víc se mu nepovedlo. Armáda Smrtijedů vedených Voldemortem (tradičně hrůzostrašně namaskovaný Ralph Fiennes) a samozvaným nástupcem zesnulého profesora Brumbála Severusem Snapem (i tentokrát ve zcela výtečné formě Alan Rickman) se ve fatální bitvě utká s kladnými hrdiny, tedy studenty a učni Školy čar a kouzel v Bradavicích.
Upoutávka: Harry Potter a Relikvie smrti - část 2
Samotný příběh je však v posledním díle, který má být pro celou ságu klíčový, docela na vedlejší koleji. Na prvním (druhém, třetím i čtvrtém) místě jsou tu velkolepé triky, výpravné vizuální i zvukové efekty, dechberoucí detonace, jako by si tvůrci ze všeho nejvíc chtěli užít fakt, co všechno jejich počítače dovedou naprogramovat.
Osudový střet dobra se zlem je v Yatesově pojetí tak zdlouhavý a velkolepý, že se člověku namátkou zcela nechtěně vybaví Star Wars, Pán prstenů, případně dokonce Transformers, tato esence bezobsažného digitálního umění.
Bradavice v Helmově žlebu
Opakovaně se vkrádá neodbytný pocit, že jste půlhodinové noční scény krvavých bojůvek skřetů, elfů a zlobrů s odbojem dobrých mocností viděli už kdysi v Helmově žlebu a červenomodrozelená neonová světla s ohlušující zvukovou iluzí zase v posledním výstupu Dartha Vadera.
A to člověka odchovaného na půvabné, kouzelně propracované podstatě literárních fantazií J. K. Rowlingové prostě trochu zamrzí.
Ačkoliv se britská kritika minulý týden po londýnské světové premiéře předháněla ve vyjádřeních o "nejlepším filmu v historii kinematografie", potterovské finále se zkrátka nijak zvlášť nepovedlo.
Ano, z technického hlediska je poslední Harry Potter dokonalý a popcorn se při něm bude chroupat jedna báseň. Jenže tvůrci jako by po dlouhých deseti letech snažení úplně zapomněli, že magický svět kouzel nepotřebuje 3D brýle a zvukovou show.
Jeho kouzlo a podstata tkví někde docela jinde než v modrém klíčovacím pozadí.
Upoutávka: Harry Potter a Relikvie smrti - část 2
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist